8 טיפים לשליטה בכלכלת המשפחה בשגרת חירום
top of page

8 טיפים לשליטה בכלכלת המשפחה בשגרת חירום

עודכן: 21 בדצמ׳ 2020


בתקופות לחוצות, כמו זו שאנו עוברים עכשיו במהלך מבצע צוק איתן, אנחנו נוטים לשחרר לחץ על ידי פעולות כגון אכילה מוגברת או בזבוז כספים (בימינו הרי זה אפשרי גם בלי לצאת מהבית, דרך האינטרנט). אך דווקא בגלל שהצד של ההכנסות נפגע בימים אלו (ולא רק לעצמאיים), יש להקפיד על משמעת בצד של ההוצאות. כדאי לנצל את השהייה המאולצת בבית/בממד לעשות או לטפל בכל מני דברים שבדרך כלל נשארים כתובים רק ברשימת ה- TO DO ולא מתבצעים בתירוץ של חוסר זמן. מנסיוני, רבים מאלו הם פעולות שעשויות אפילו לחסוך לנו כסף או אפילו לעזור לנו לעשות כסף. הנה רשימת רעיונות:


  1. סדרו מגירות/פינות/קופסאות/ערמות/נושאים בבית שאתם יודעים שנמצאים בבלגן – אולי תמצאו בהם אוצרות שיחסכו לכם כסף? דוגמא של משהו שעשיתי בעצמי במהלך השבועות האחרונים: ריכזתי ממגירות שונות ברחבי הבית את כל הכבלים הסלולריים – אוזניות, מטענים, כבל חיבור למחשב. בדקתי את כולם, ולמעט בודדים שלא עבדו, מצאתי להפתעתי שיש לי סטוק מכובד בבית, ועכשיו אין לי צורך להוציא כמעט כל חודש 20-50 ₪ על כבל כזה או אחר שפתאום חדל לעבוד או שאבד. באופן דומה ניתן לעשות בארגזי הכלים, ציוד משרדי (במיוחד עכשיו שאנו כחודש לפני תחילת הלימודים) ואפילו במגירות המטבח.

  2. בנו תקציב! – כן, כן, תכננתם לעשות את זה כבר המון זמן, אתם גם יודעים בדיוק מה צריך לעשות, קראתם את כל המדריכים (כולל אצלי באתר) ורק חיכיתם "שיהיה זמן". אז הנה – עכשיו יש. שבו, הורידו פורמט תקציב, את נתוני כרטיסי האשראי וחשבון/ות הבנק והתחילו לעבוד!

  3. דוחות של הביטוחים – הנה לכם הזדמנות לעבור על דוחות הביטוח שהתקבלו לאחרונה, לבדוק את דמי הניהול ולייעל אותם, וכמובן גם לסדר אותם בקלסרים.

  4. למדו משהו חדש שיכול להועיל בעבודה או בחיים - יש כל כך הרבה קורסים חינמיים, וובינרים, סרטונים וכו' באינטרנט, למה לא לנצל אותם ללמוד לעשות בעצמכם משהו שאתם בדרך כלל משלמים למישהו אחר לעשותו? למשל – איך לעשות ניקוי תקופתי של הכל הג'אנק שמאט לנו את מהירות המעבד במחשב, איך לבצע פונקציות מסוימות באקסל או פאורפוינט, איך להתשמש ב- ebay כמקור לא רק לקניות אלא גם להגדלת הכנסה.

  5. אלבומי תמונות דיגיטליים – חפשו דילים (ויש עכשיו לא מעט) להכנת אלבומי תמונות ושבו להכין אלבומים מאלפי התמונות ששמורות לכם בסמארטפונים ומפוצצים את הזכרון שלו ושל המחשב – החל מהטיול של שנה שעברה (או מהלידה של הבן הקטן, לפני 6 שנים...) ועד אלבום של הקיץ הנוכחי.

  6. בדיקת ספקים – הנה לכם עוד רעיון למשהו שניתן לעשות מהבית בימים אלו: לייעל את התכניות שלכם עם ספקים שונים, במיוחד בתחום התקשורת (אינטרנט, טלפון ואפילו סלולרי) והמדיה (טלוויזיה, עיתון וכו'). אנו נוטים לשכוח שהספקים כל הזמן יוצאים במבצעים חדשים, גם ללקוחות קיימים. חבל לא לנצל אותם ואת ההזדמנות ולחסוך עוד כמה עשרות שקלים בחודש. מומלץ גם לעיין בחשבונות של הספקים "הכבדים" – חשמל, מים, גז, ארנונה – ולבחון האם הם עקביים, האם יש אפשרות להקטין אותם איכשהו, אולי יש טעות, אולי אתם זכאים להטבה מסוימת שלא נצלתם עד כה וכו'.

  7. פעילויות בבית עם הילדים, ובזול – כולי תקווה שעוד נצליח לבלות בחוץ, באטרקציות ובפארקים הרגילים של החופש הגדול השנה. אך במידה וזה יתאפשר פחות מהרגיל, בגלל המצב או בגלל שלחלק מהילדים יש עדיין טראומה והם בעצמם מעדיפים להיות יותר בבית כרגע, הנה לכם הזדמנות לנצל עד תום את שפע המשחקים שלכולם יש בבית וכבר לא רואים אותם מרוב שרגילים שהם שם. וכדי לרענן את אלו מדי פעם, אין צורך לרוץ לחנות הצעצועים הקרובה. יש כל כך הרבה רעיונות ברשת לפעילויות מהנות עם הילדים, בעלויות כמעט אפסיות. להלן רעיונות שדגמתי מהאתר של "תיבת ההפעלות": אחלה קרח, יום מהסרטים, אופרת סבון ועוד....

  8. ספרי לימוד וציוד באינטרנט – זה הזמן עכשיו לחקור ולהזמין את כל הנחוץ לשנת הלימודים הקרובה, אחרי שבדקתם כמובן מה יש לכם בבית ומה אפשר לקבל (או לקנות במחיר סימלי) מחברים גדולים יותר או מחנויות יד שניה. חלק מבתי הספר שבהם לא פועלת תכנית מחלף ספרים, מתארגנים לקנייה מרוכזת או לפחות מוזלת, מספקים מסוימים. בררו עם הורים אחרים האם אצלכם יש יוזמה כזו לפני שאתם הולכים לקנות.

bottom of page