טיפים להתנהלות פיננסית אפקטיבית
top of page

טיפים להתנהלות פיננסית אפקטיבית

עודכן: 22 ביוני 2020


טור אורח של חברתי אלה שלוי אנטליס, חוקרת מוטיבציה ומפתחת אפקטיביות בעסקים, ארגונים ובתהליכים אישיים, מרצה ומעבירה סדנאות בנושא מוטיבציה ואפקטיביות. ביקשתי ממנה לכתוב כמה טיפים להנעה ומוטיבציה עבור אנשים שממש רוצים לנהל את הכספים שלהם, אך לא מצליחים למצוא את הזמן/חשק/אנרגיה.


ניהול תקציב הוא משימה שכיף לדחות. משימות אלו נקראות "צפרדעים", משימות שתקועות בגרון וקשה לבלוע אותן.

אני רוצה לחשוב שאם הגעת לכתבה הזו, ברורה לך החשיבות של ניהול כלכלת המשפחה וחיסכון למטרות עתידיות ולא זו הסיבה שעוצרת אותך מניהול כלכלת המשפחה ו/או העסק. עם זאת, הרבה פעמים קשה לשבת מול המחשב, לאסוף נתונים חודשיים ולהסתכל לאקסל בעיניים. הקושי נובע מכל מיני סיבות וגורמים. בכתבה זו אתייחס ל-3 הסיבות המובילות לדחיית המשימה, ואציע איך להתגבר ולבצע את המשימה באפקטיביות. אולי אפילו אצליח לגרום לה להיות מהנה.


בעיה 1: אין לי זמן

החוק הראשון באפקטיביות הוא: מה שלא ביומן - לא קורה! כדי לבצע משימה, צריך לדעת מה, מתי ואיך לעשות אותה. בהעדר פגישה ביומן, זכירת המשימה תלוי בך וזה ממש מתכון לאסון. המוח שלנו לא בנוי לזכירה, אלא לקבלת החלטות. למעשה, זיכרון העבודה שלנו מסוגל לזכור בדר"כ רק 4 דברים בו זמנית, דבר שהופך את הניסיון לזכור את כל מה שיש לבצע, מתי לבצע אותו ואיך לדי בלתי אפשרי.

ניתן להוריד לחץ ועומס על ידי סגירת זמן קבוע ביומן דיגיטלי (אני ממליצה על גוגל קלנדר) עם חזרה כל חודש. כך, לא צריך לזכור את המשימה כל הזמן, היומן זוכר ומזכיר שהגיע הזמן לעבור על התקציב. את האירוע ניתן להגדיר עם חזרה פעם בחודש (בסוף או בתחילת החודש, מה שעובד לך). את האירוע אני ממליצה לשתף עם האנשים הרלוונטיים, שיסייעו לעמוד במשימה (ניהול תקציב משפחתי משותף בין בני זוג, ניהול תקציב עסקי משותף בין בעלי העסק). עכשיו, כשהזמן לביצוע המשימה סגור וברור, נשאר רק לבצע.


בעיה 2: אין לי חשק

החוק השני באפקטיביות הוא: מה שאני לא רוצה - אני לא עושה! משימות צפרדע מבאסות, תקועות ברשימה ובסוף הן תמיד קופצות עליך. הדחיינות שמלווה אותן, גורמת ללחץ ייחודי, בעל השפעות על הבריאות הפיזית והנפשית. אסטרטגיית ביצוע ידועה בעולם האפקטיביות נקראת "בליעת הצפרדע", גורסת כי יש להתחיל מביצוע הצפרדע, להעיף אותה מהרשימה וזהו (קצת כמו הורדת פלסטר). בהתאם לאסטרטגיה הזו, נקבע את האירוע החזרתי לבוקר הראשון של תחילת החודש ופשוט נסיים עם זה ודי. מה שבדרך כלל קורה, הוא שלמרות הזמן הקבוע ביומן, ברגע האמת נבצע משימה אחרת, בעוד ניהול התקציב יישאר ביומן בלבד.

כדי להצליח לבצע ולבלוע את הצפרדע, אני ממליצה על אסטרטגיית ביצוע אחרת שלה קראתי "לקשט את הצפרדע"; הפיכת המשימה ליותר מהנה על ידי שינוי המסגור החיצוני שלה, והשיוך הרגשי של העשייה. על ידי אימוץ מנהגים מהנים (בהשפעת גישת ה-hygge הדנית) ניתן להפוך צפרדע לממתק שכיף לבלוע.

כמה דרכים לקישוט המשימה של ניהול התקציב המשפחתי למשל, יכולים להיות קביעת הזמן המיועד בערב, ישיבה נוחה על הספה עם כוס יין ומוסיקה נעימה, עם בגדים מלטפים ותאורה חמה. על ידי יצירת אווירה נעימה, ניתן לייצר זיכרון רגשי חיובי שישנה את תפיסת המשימה לאורך זמן.


בעיה 3: אין לי חשק

לא, זו לא שגיאת הקלדה. למעשה, המעצור השלישי מעשייה הוא חוסר בידע. ליווי מקצועי לניהול כלכלת המשפחה (כמו זה שדבי מעניקה) יפתור את הבעיה הזו, ויתן לך את הידע איך לנהל תקציב משפחתי, הלוואות וחסכונות. לעומת זאת, בעיית החשק הרבה יותר דומיננטית וקשה לפתרון, במיוחד בנושאים פיננסיים, הנוטים להציף תכנים רגשיים.

המפגש המשותף עם התקציב והמבט לאקסל בלבן של העיניים, יכול להעלות דיונים שיפוטיים על הוצאות עבר (מוצדקות או לא) ולעורר מריבות. הסתכלות על היתרה בבנק, התמודדות עם המציאות הכלכלית ומעבר על הוצאות-הכנסות החודש, מעלה לחץ וחרדה וזו הסיבה העמוקה ביותר להימנעות ודחיינות המשימה (גם למי שהחשבון שלו בפלוס, אגב). במקרה כזה, קישוט הצפרדע מבחוץ לא מספק והמשימה עדיין תישאר בגדר אירוע ביומן בלבד.

כדי להתגבר על הקושי ניתן לבצע שינוי מסגור פנימי, דרך הבנה שהישיבה מול האקסל ומעבר על התקציב, היא צעד מיטיב שיאפשר לך את החיים שתמיד רצית לחיות.

תזכרו שאתם באותה סירה, שמטרתה להביא אתכם אל חוף מבטחים פיננסי, ואז קל יותר לחתור יחד.

שינוי התפיסה מכך שהתקציב מגביל את הרכישות, לכך שהתקציב מאפשר הגשמת חלומות ומטרות עתידיות, משנה את כל האנרגיה של העשייה ומאפשר להסתכל על המספרים נטו, בלי רגשות מיותרים.

הצעד הראשון הוא להניח את השיפוטיות והביקורת בצד, ולדמיין את החיים שהיית רוצה לחיות. מה יש בהם? איך היום שלך נראה? אחרי שרשמת את החלום על דף (או מסמך במחשב), אפשר לפרק אותו לדברים שניתן לתקצב. הרציונל כאן זהה לניהול זמן: מה שלא בתקציב - לא קורה!

במהלך התכנון, ניתן לאתר נקודות תסכול ולפתור אותן מבעוד מועד עם פתרונות יצירתיים. כך, אין תחושת חסך והימנעות בשגרה, התקציב לא מגביל, אלא מאפשר.


הקושי הרגשי סביב נושא הפיננסים מקשה על העשייה. מציאת זמן ויצירת חשק הם הבסיס למוטיבציה פנימית, המונעת מתוך רצון להגיע למטרה. ניתן לעורר את הרצון במגוון דרכים וכלים, אותם אני מלמדת באמצעות אפקטיבייז, גישה להגברת אפקטיביות ביומיום. אני מקווה שהטיפים הללו יסייעו ביציאה לפעולה להשגת המטרה של ניהול כלכלת המשפחה ואיזון התקציב.



עוד על אלה:


אלה היא גם מובילה שותפה בקהילת עצמאיות מהבטן, בית מקצועי לבעלות עסקים. בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וניהול ותואר שני בהתנהגות ופיתוח ארגונים.




אלה שלוי אנטליס

bottom of page