תרומה או הימור?
top of page

תרומה או הימור?

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 31.7.13:

אחד הדברים עליו לרוב האנשים קשה מאד לוותר כאשר בונים תקציב הינו "תרומות". ואין זה פלא כלל, הרי אנו מרגישים טוב כאשר אנו נותנם לאחרים, וגם ההיפך הוא נכון: רגשות האשם מציפים אותנו אם אנו מסרבים למתרימים המתדפקים על דלתנו. בנוסף, מנגנוני תרומה מסוימים טומנים בחובם גם סיכוי (מזערי) לרווח כספי גדול מאד, וקשה לנו לוותר על הסיכוי הקלוש להתעשרות בין-לילה. אך בגלל שקיימות אין-סוף מטרות ראויות המשוועות לכספינו, ובו-זמנית חובה עלינו לשלוט גם בהוצאה זו, החלטתי להביא כמה טיפים לניהול נכון של סעיף "תרומות" בתקציב המשפחתי שלכם.

· סעיף ייעודי – ודאו כי אכן יש לכם בתקציב סעיף ייעודי לתרומות ושאתם משבצים לתוכו את כל מה שנחשב לתרומה – ממנגנוני התרומה/הימור הידועים המשולמים בהוראת קבע ועד לאירועי התרמה בבית הספר ולמבצעי התרמה מדלת לדלת.

· סדרי עדיפויות – במידה ואתם צריכים לייעל את התקציב שלכם (כלומר לצמצם הוצאות), החליטו האם אתם מסוגלים, רגשית, לצמצם את סעיף התרומות. במידה ולא, מצאו סעיף אחר במקומו.

· תחום ספציפי – החליטו לאיזה תחום או תחומים ברצונכם לתרום ודבקו בהם, אחרת רגשות האשם יציפו אתכם אם תסרבו לבקשת התרומה או שתמצאו את עצמכם תורמים לאחרים בעוד אתם הולכים ומסתבכים כלכלית.

· קבעו סכום – תכננו את הסכום החודשי אשר אתם מוכנים ויכולים לתרום, ועקבו אחר ההוצאה בפועל.

· בדיקה – לפני שאתם מתחייבים לתרומה לעמותה מסוימת, בצעו בדיקה קצרה לגבי אמינותה ומנהליה, על מנת לוודא שהכסף הנאסף אכן מגיע לייעודו. ניתן לבצע בדיקה פשוטה באתר אינטרנטי כגון guidestar.co.il וכמובן התייעצו עם חברים ומכרים.

· דרשו קבלה – כמו בכל רכישה אחרת, יש לדרוש קבלה, כאשר במקרה של תרומות (למוסדות מוכרים) הקבלות משמשות גם לצורך קבלת זיכוי מס, מעל לסכום מסוים בשנה (כ- 180₪,משתנה משנה לשנה).

· תרומות במקום מתנות – דרך אחרת, אלגנטית מאד, לתרום למטרה שחשובה לכם, היא לבקש מאורחים שלכם באירועים שאתם מארגנים, לתרום לארגון מסוים במקום מתנות. התרומה מגיעה הן בשמכם והן בשם התורמים. זהו מנהג מקובל מאד בארצות אחרות, בישראל זה פחות מוכר אך במגמת עלייה.

· תרומת זמן – למי שלא יכול לתרום מכספו, אני מציעה שיתרום למטרה שחשובה לו מזמנו וממרצו.


נקודה 31.7.13



bottom of page