מתנה באפליקציה במקום מזומן בימי הולדת לילדים?? השתגענו??
top of page

מתנה באפליקציה במקום מזומן בימי הולדת לילדים?? השתגענו??

עודכן: 16 בדצמ׳ 2020

את הקונספט של "מתנה במעטפה" כפתרון השפוי למתנות ימי הולדת לילדים קטנים יחסית (מגיל 6-7) פיתחתי לפני כ 7 שנים, כשבני הבכור התחיל את כיתה ב. כשהצגתי את הרעיון להורי הכיתה, הם הגיבו בהתלהבות, אבל היו בודדים שחשבו שהשתגעתי לגמרי, וסיננו בשקט תגובות כגון: "לתת כסף לילדים בכיתה ב'?? מה פתאום! זה לא חינוכי. זה לא מתאים. זה מקלקל את התמימות שלהם". לא התווכחתי איתם, הבהרתי שאני רק זורקת רעיון, מי שרוצה ומתאים לו – שיאמץ, ומי שלא – הכל בסדר, הילד שלו יקבל מתנה רגילה (בשווי של המתנה במעטפה שהוחלט בכיתה כמובן).

הנה עברו להן השנים, ולשמחתי הקונספט של מתנה במעטפה תפס ועובד נפלא בהמון כיתות ברחבי הארץ. בשנתיים האחרונות נכנסו לחיינו האפליקציות לאיסוף והעברת כספים דרך הסמארטפון, בלי לגעת במזומן. בשל הנוחות הגבוהה המאפיינת אותן אלו הפכו למאד פופולריות. בכל וועד הקשור לילדיי משתמשים בהן, וזה באמת נח מאד, גם בגלל שלא צריך להטריח את עצמנו לכספומט, וגם כי יש תיעוד קל של הגבייה והשימוש בכספים. אך בישראל כמו בישראל, אנחנו ההורים הצלחנו גם כאן לקחת משהו טוב ולהשתמש בו לרעה, כנראה כי לא באמת עצרנו לחשוב מה אנו עושים. על מה אני מדברת? בבקשה.

תופעה אליה אני נחשפת לאחרונה: הורים התחילו להשתמש באפליקציות אלו (בעיקר ב Paybox) כאלטרנטיבה למתן כסף מזומן במעטפה בימי הולדת (!!), וזאת אפילו כבר מגיל הגן (!). אני בעד טכנולוגיה והתפתחות, מתה על זה. אבל.....מתן מתנות לילדים קטנים (גילאי 7-11) בדרך זו ולא ככסף פיזי במעטפה יחד עם ברכה מהלב זה אולי נח להורים אך זה רע מאד לילדים !!! אסביר:

· מתן "כסף וירטואלי" יוצר ניכור בין הילד הנותן למקבל, כי הילד הנותן אינו שותף כלל להכנת המתנה כפי שהוא שותף לזאת ב”מתנה במעטפה” רגילה, וכי המקבל לא רואה את המתנה/מעטפה פיזית.

· ומה עם הברכה? בואו נהיה ריאליים. מעט מאד הורים יתעקשו שילדיהם יכינו ברכה לקראת מסיבת יום הולדת שאליה הם מגיעים כאשר "המתנה" נשלחה וירטואלית דרך אפליקציה להורה של הילד החוגג. אז מה שקורה הוא שהילדים מגיעים למסיבה אפילו ללא ברכה. בעיני זה עצוב מאד, ומאכזב עוד יותר עבור הילד החוגג. ולא, ברכה בוואצאפ זה לא תחליף ראוי בכלל! אין כמו להכין ולקבל בברכה רגילה, מודפסת וצבעונית.

· אנחנו סומכים על ההורה של הילד המקבל שאכן יעביר את הכסף, שהצטבר בחשבונו, לילד עצמו, במזומן. אך כבר שמעתי על הורים שלא עושים כך, ומשתמשים בכסף עבורם או לכיסוי עלות המסיבה.

· אחת המטרות החשובות של “מתנה במעטפה” הינה חינוך כלכלי מגיל צעיר, ואם הילד המקבל לא רואה ומרגיש את הכסף, הרבה יותר קשה (ואולי אפילו בלתי אפשרי) ללמד אותו על ניהול הכסף שלו. וזה לא רק אני אומרת, יש לכך אסמכתאות מהמומחים. ד"ר טלי תאני-הררי (ראש ה MBA בית ספר למנהל עסקים, המרכז האקדמי פרס), מומחית להתנהגות צרכנים צעירים שכתבה שני ספרים בנושא, מסבירה: "להורים תפקיד מרכזי בחינוך הפיננסי של הילדים. הורים צריכים למצוא את הדרכים ואת ההזדמנויות ללמד ובעיקר לשתף את הילדים בסוגיות שונות הנוגעות לחינוך פיננסי. ניכר כי אחת ההזדמנויות לכך היא מסיבת יום ההולדת של הילדים. הילדים מחכים ומצפים ליום ההולדת גם (ולעיתים בעיקר) בגלל המתנות שיקבלו. ואם המתנות הפכו להיות מתנות כספיות בימים אלו, אזי מתבקשת שיחה בין ההורים לילדים על הכסף שקיבלו ועל תוכניותיהם בהקשרים אלה. בשל אילוצים התפתחותיים, בגילאים הצעירים ישנה משמעות למוחשיות. לכן השיחה על הכסף (האמיתי, זה שהתקבל במעטפה) תהיה הרבה יותר משמעותית עבור הילדים בהשוואה לשיחה על כסף הנמצא אי שם בחשבון הבנק של ההורים. ההמלצה היא לנצל את ההזדמנות הזו, בה הילדים מקבלים כסף במתנה, על מנת להסביר להם על האפשרויות השונות העומדות בפניהם לגבי הכסף שקיבלו במתנה. כדאי להתייחס גם לאפשרות החשובה של חסכון ואף תרומה. כשהכסף (שטרות / מטבעות) יהיה מונח על השולחן מול הילדים, יהיה להם הרבה יותר קל לילדים להבין איזה חלק הם מקצים לחסכון, איזה חלק הם מקצים ל"בזבוזים" ואיזה חלק הם בוחרים (אולי) לתרום".

תראו, הורים יקרים, אני בטוחה שגם אצלכם, החינוך של הילדים שלכם וההכנה שאתם עושים לחיים האמיתיים הינם בין הדברים שהכי חשובים לכם בעולם. אז כמו שתקפידו למצוא זמן לגשת לכספומט כדי למשוך כסף לשלם למנקה, אנא עשו את המאמץ להגיע לכספומט גם בשביל מתנות יום ההולדת במזומן במעטפה. ועם טיפה תכנון, זו לא צריכה להיות טרחה בכלל: הרי אתם יודעים מראש מתי הילד שלכם מוזמן למסיבה, אז פשוט דאגו לשלב גיחה קטנה לכספומט מספר ימים לפני כן. פתרון להורים לילדים בגנים (או בכיתה א שלהערכתכם עדיין אינם בשלים לקבלת מזומן): תתארגנו עם עוד 2-3 הורים ותקנו ביחד מתנה. שימו כ"א 30 ש"ח במקסימום, לא יותר. ככה הילד החוגג יקבל מספר מתנות ולא אחת (כי הבנתי שיש גנים שבהם זה מה שההורים עושים ע"מ להמנע מהרבה מתנות "זולות" וקשקושים - קונים כולם ביחד מתנה אחת גדולה). ילדים בגיל הזה עדיין נהנים לפתוח אריזות! ב 90 או 120 ש"ח אפשר למצוא מתנות שוות באמת - משחקי קופסא, פליימוביל, לגו. וכמובן שאת הכסף מההורים שב"קבוצונת" שלכם אתם יכולים לקבל דרך איזו אפליקציה שתבחרו :). להאזנה להסבר שלי על הנושא


bottom of page