משחקי האיסוף - מסחטת כספים או הזדמנות לחינוך כלכלי?
top of page

משחקי האיסוף - מסחטת כספים או הזדמנות לחינוך כלכלי?

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 8.3.13:

אם אתם הורים לילדים בגילאי 4 עד 12 סביר להניח ששמות כמו סופרגול, גוגוס, זבלונים ודומיהם מוכרים לכם היטב, ושכבר הוצאת עליהם סכום נכבד. צעצועי ו/או קלפי האיסוף הללו אהובים מאד על ילדים, אך הם נוטים להתנהג באובססיביות ולנדנד כאשר הם רוצים שנקנה להם עוד חבילה. החבילות (המכילות מספר קלפים או 1-3 דמויות) ברובן נמכרות במחיר לכשעצמו אינו נתפס כגבוה – כ- 5 ₪. הבעיה היא, שהיענות לבקשות כמעט יומיות מצד הילדים להגדלת האוספים, מתורגמת לחור גדול בכיס שלנו תוך זמן קצר, ולקיבוע הרגלי צריכה רעים מאד אצל הילדים.

משחקים אלו מצליחים כי הילד בגילאים אלו מתחיל להתנהג כצרכן עצמאי, הוא בוחר ומשלם על מוצרים מסוימים, ללא עזרת הוריו, בדרך-כלל בקרבת מקום המגורים. קניית פריטים לאוסף מהווה הזדמנות לילד לקנייה עצמאית שכזו ותורמת לתחושת העצמאות של הילד ולתחושה שהוא יכול לקנות "כמו גדול". עוד סיבה להצלחתם הינה האלמנט החברתי - הילדים מביאים את האוספים לבית הספר והם משחקים עם הקלפים או הדמויות בחברת ילדים נוספים.

האוספים הללו הינם הזדמנות מצוינת לחינוך כלכלי:

· החליטו עם הילד על תדירות הקנייה וגובה התקציב המוקדש לכל קנייה (לדוגמא, פעם בשבוע, בימי שישי, 5 ₪ בלבד).

· אם הילד מקבל דמי כיס, החליטו האם קניית פריטים מהאוסף תקוזז מדמי הכיס או שהיא תוספתית אליהם.

· חלק מדמויות האוספים נמכרות באריזות של מספר דמויות, ולעיתים בליווי אלמנטים נוספים, קופסאות אחסון או כדמויות נדירות ויקרות יותר. הראו לילד כיצד לבצע חישוב של עלות פר דמות והשוו לעלות של קניית כל דמות בנפרד. אם הילד מתעקש על אריזה יקרה שמחירה גבוה מהתקציב השבועי, הסבירו לו שקנייתה תהיה במקום קניות של אריזות בודדות (או דמי כיס) בשבועות הקרובים, ועשו ביחד את החישוב בכמה שבועות מדובר.

· אם חלק מפריטי האיסוף מתלווים למוצר צריכה מתחום אחר (במטרה לקדם אחד את השני), דעתי היא שלא קונים מוצר שלא היינו קונים בשוטף רק בגלל צעצועי האיסוף. במיוחד אם מדובר במוצר יקר או שאינו בריא. הסבירו לילדים שמדובר בעצם בטריק, ושמי שחכם באמת לא נותן שיעבדו עליו עם טריקים כאלו.

· אם הסבים קונים את הפריטים הללו, עדכנו אותם לגבי הכללים שלכם בעניין.

· אל תרשו לילדים לשחק בפריטי האיסוף במהלך השיעור, רק בהפסקות.

· השתמשו באוספים על מנת ללמד ילדים כיצד למיין, לסדר ולשמור על חפצים, במיוחד חפצים קטנים.



נקודה 8.3.13




bottom of page