כסף זה משחק ילדים - חלק א'
top of page

כסף זה משחק ילדים - חלק א'

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 16.10.13:

החשיבות של הבנה בענייני כסף עוד לפני גיל הנעורים, קשורה לעובדה שהיום ילדים נחשפים למציאות של כסף וצריכה מגיל צעיר יותר מבעבר וגם לכך שאנו בעצמנו כבוגרים חווים כיום את התוצאות השליליות של אי-חשיפה לתחום הזה כצעירים. לכן, כדאי מאד שלא נפחד ונפתח את התחום הזה בפניהם, כולל כל הטוב שבו. החינוך להבנה, להתנהלות ולעצמאות כלכלית מתחיל קודם כל בבית, בדוגמא האישית שלכם. חשוב שיראו אתכם מנהלים בחכמה ענייני הוצאות, צרכנות, חסכון, תכנון ומעקב ואפילו הכנסות, ושתשלבו אותם באופן אקטיבי בהחלטות ובעשייה. לכן בכדי להצליח בתחום זה עם הילדים, כדאי לשלב המלצות הקשורות לחיי היום-יום שלנו (בטור זה) עם למידה מוכוונת ויותר פורמלית (בטור הבא).

· אירועי קנייה – אם הילדים מתלווים אליכם לקנייה, השתמשו בה כהזדמנות להסביר להם קנייה חכמה מהי. בסופרמרקט הראו להם את הרשימה, השוו מחירים ומוצרים, הסבירו מהו מבצע טוב. באופן דומה, בקניון הסבירו את מטרת הביקור ושלא מדובר בבילוי בקניות. הקפידו על אותם כללים לגבי קניות עבורכם וקניות הקשורות אליהם.

· מחזור ושימוש חוזר – החזרת בקבוקים נשואי פקדון תמורת כסף, העברה הלאה לשימושם של אחרים של בגדים, צעצועים, ספרים, תיקים וכו' שכבר לא מתאימים לכם. כשרוצים לקנות משהו, התחילו בלחפש אותו באתרי יד שנייה, וערבו את הילדים בחיפוש – הסבירו להם מה מחפשים, ושאלו אותם את דעתם לגבי תוצאות החיפוש.

· מסיבות ימי ההולדת - חפשו דרכים לחגוג בשמחה ובכיף אך בתוך התקציב, וכך גם לגבי המתנות שאתם נותנים להם ואלו שאתם קונים לאחרים בשמם (יישמו את רעיון "מתנה במעטפה").

· סבא וסבתא – גם אם הם יכולים ורוצים, כדאי שתדברו עם ההורים שלכם והסבירו שאתם מעדיפים שבמקום לפנק בחפצים יקרים, ישקיעו את מירב הכספים האלו בתכנית חסכון ללימודים על-תיכוניים או טיול אחרי צבא עבור הנכדים.

· דמי כיס – הם חשובים כי זו דרך נהדרת ללמד אותם לגבי ערכו של כסף. החליטו על סכום קבוע, מתי הוא, האם הוא ניתן כמזומן או כ"קרדיט" אצלנו ההורים (עדיף מזומן) והגדירו למה הוא ישמש ולמה לא. הגיל המתאים ביותר להתחיל הוא כיתה א'. אל תתנו אותם בביצוע מטלות, שיעורי בית או התנהגות טובה.

· ניהול תקציב – אם אתם תעשו, גם הם ירצו ויעשו. זה מאפשר גם לחשוף אותם (בעדינות) לשלל סעיפי התקציב הרבים אשר לתוכם מתחלקת ההכנסה שלכם.


נקודה 16.10.13



bottom of page