זמן זה כסף
top of page

זמן זה כסף

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 22.2.13:

אחת הסיבות השכיחות לאי-ביצוע פעולות הקשורות לכלכלת המשפחה היא הרתיעה שמרגישים כאשר אורך רשימת המטלות פוגשת את חוסר הזמן שכולנו חווים ביום-יום. אך הדברים יכולים להראות אחרת כשמאמצים גישה קצת אחרת וגם שיטה מסודרת. כלכלת המשפחה היא נושא הכולל פעולות קבועות ומדי פעם גם כמה פרויקטים. לכן יש להתייחס אליה בדיוק כמו שמתייחסים לכל אותם דברים אחרים שאנו עושים בשגרה של הבית שלנו – קניות, בישולים, ניקיונות, כביסה.

רוב המשימות העיקריות הכלולות בכלכלת המשפחה הינן פשוטות מאד ותדירות ביצוען אינה גבוהה. משימות יומיות - רישום הוצאות במזומן ללא קבלות בפנקס (או בסמארטפון), והכנסת הקבלות לניילונית או מעטפה. משימות שבועית - הכנסת ההוצאות מהקבלות והפנקס לתוך טבלת המעקב, בדיקת חשבון הבנק ותיוק הניירת שהצטברה במהלך השבוע. הכל ביחד לא יותר משעה אחת. החליטו על מועד מסוים וקבוע בשבוע שבו אתם מקדישים שעה למשימות אלו, לפי רוטינת הפעילות השבועית האישית של המשפחה שלכם. פעם בחודש - הקדישו שעה נוספת להכנסה לטבלת המעקב של הוצאות אשר משולמות בהוראות קבע דרך כרטיסי האשראי או חשבון הבנק ולסיכום החודש, השוואה לתקציב והסקת מסקנות.

מלבד המשימות השוטפות, לכולנו תמיד יש רשימת מטלות ארוכה הכוללת הרבה פעולות שאנו רוצים או חייבים לבצע, ושאת רובן אנו מושכים הרבה זמן ללא ביצוע. וגם כשאנו כבר מצליחים למחוק כמה מהן מיד מתווספות לרשימה כמה חדשות. בדרך כלל הרשימה הזו כוללת הרבה מטלות מתחום כלכלת המשפחה: בירור בחברת ביטוח, מעבר לחברת תקשורת אחרת, כתיבת מכתב תלונה ועוד. הפתרון שהינו האפקטיבי ביותר להנעה לביצוע הוא עבודה בשיטת "חלק ומשול שבועי". השיטה מתחילה ברישום כל המטלות הפתוחות לפי קטגוריות (כלכלת המשפחה, בריאות, רכישות, וכו' ). אחר כך מכינים טבלת גאנט הכוללת עמודה לכל שבוע, עבור 3-4 החודשים הבאים, כולל תאריכים ואירועים מיוחדים המצריכים הכנה מוקדמת (חג, יום הולדת, נסיעה). משבצים לכל שבוע שתי משימות או מקסימום שלוש, אם מדובר במשימות פשוטות. בשיבוץ קחו בחשבון דדליינים ודחיפות המטלות. השתמשו בקידוד קטגוריות לפי צבעים, זה מאד עוזר ויזואלית להבנת התקדמותנו בביצוע. הדפיסו את הרשימה ותלו אותה במקום בולט בבית, אך התפקסו מדי שבוע רק במשימות שיש לבצע באותו שבוע. ברגע שסיימתם מטלה מסוימת, סמנו עליה וי גדול. אם לא סיימתם אחת המשימות השבועיות, שבצו אותה מחדש לתוך שבוע אחר שהינו דל יחסית מבחינת משימות.





נקודה 22.2.13




bottom of page