הוצאות גבוהות בחופש הגדול? עניין של גישה
top of page

הוצאות גבוהות בחופש הגדול? עניין של גישה


פורסם במקומון "נקודה" ב 28.6.2013


זוהי עובדה מוחלטת שבחודשי החופש הגדול תוציא כל משפחה עם ילדים יותר כסף מאשר בחודש במהלך השנה. בהנחה שבחרתם בקייטנה במחיר שפוי ואתם לא מתכננים חופשה בחו"ל/אילת, החדשות הטובות הן שניתן לשלוט בגובה ההוצאות הנוספות, כך שלא יהיה גבוה יותר מכ- 20-30% ביחס לחודש רגיל. הסוד טמון באימוץ גישה שונה לבילויי עם הילדים ולבקשות שלהם בכלל.

אני דוגלת בגישה שנשמעת סותרת על פניו: תקשיבו לילדים שלכם, אך בו זמנית, לימדו לומר להם "לא". אתחיל מהחלק הראשון: לרוב, לילדים שלנו יש את הרעיונות הטובים ביותר בנוגע לאיך שהם רוצים להעביר את הזמן, כאשר לעיתים קרובות מדובר בדברים פשוטים, בסיסיים וחינמיים לחלוטין. לדוגמא, משחקים בבית, בינם לבין עצמם, עם חברים או עם ההורים, בילוי של כמה שעות בפארק, ביקור אצל קרובי משפחה, שהייה אצל סבא וסבתא. אז הדבר הראשון שצריך לעשות זה פשוט לשבת אתם ולשאול כל אחד מהם מה ברצונם לעשות במהלך החופש, כל אחד לבד וביחד כמשפחה, ולרשום על דף. מבטיחה שתתפלאו מהדברים שהם יציעו! יש להוסיף לזה את הדברים שאתם רוצים להשיג במהלך השבועות האלו עם הילדים (אותם דברים שרציתם לעשות אתם ולא הספקתם במהלך השנה): גמילה מחיתולים, לימוד רכיבה על אופניים, תרגול קריאה, לימוד מחשב, ריענון חדרי הילדים והעברת חפצים מיותרים למחזור או לנזקקים, ועוד.

מאידך, הילדים של ימינו למדו היטב ללחוץ עלינו עם ה"תקנו לי" ו"לכולם יש". וכאן בדיוק מקומנו כהורים לשים את הברקסים. להבין שאין שום פסול בלסרב לבקשות, לא נגרום להם לנזק, ואפילו ההיפך – זה אפילו טוב בשבילם, במיוחד כהכנה לחיים האמיתיים. כמובן שיש לשמור על מינון בין הסירובים להיענות. ברגע שתיקחו החלטה שהשנה עושים זאת אחרת, יהיה לכם יותר קל לא להישבר אל מול הבקשות החוזרות ונשנות שלהם, וגם יותר פשוט להסביר בסבלנות למה לא (תנו הסבר בסיסי בלבד בבקשה) ומה כן. הבסיס להיענות לבקשות של הילדים הוא התקציב שהגדרתם לעצמכם למהלך החופש וכמובן מעקב אחריו.

האתגר האמיתי בחופש, אם כך, אינו רק כלכלי ורק ביננו לבין הילדים, אלא ביננו לבין עצמנו. מילות המפתח לצליחת החופש הגדול בשפיות כלכלית ונפשית הן: תכנון מראש, מחקר, יצירתיות, סבלנות והנאה מהרגעים הקטנים עם הילדים.


נקודה 28.6.13



bottom of page