גיהצתי אפליקציה
top of page

גיהצתי אפליקציה

עודכן: 29 באוג׳ 2019

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 14.6.13:


פעם, לפני לא הרבה שנים, המילה "אפליקציה" התייחסה לדוגמא שתופרים או מגהצים על בגד. כיום, אף אחד לא זוכר את המשמעות הזו (מלבד המשוגעים לתפירה). כולם יודעים כי אפליקציה, "יישום" בעברית, זה סוג של תכנה לטלפון החכם/טאבלט בעיקר, אשר מורידים באמצעות חנות אפליקציות וירטואלית. יש היום אפליקציה לכל דבר שניתן לחשוב עליו, כאשר הפופולריות שביניהן אלו יישומי המשחקים. יותר ויותר אנשים מתקינים אפליקציות בתשלום, מתוך הפנמה שעל יישומים טובים באמת צריך לשלם.

המשתמשים הכבדים באפליקציות הינם ילדים, החל מגילאים צעירים מאד, שכמובן מכורים לאפליקציות המשחקים אשר כיום הן מתוחכמות ביותר ועלולות לגרום לרכישה כמעט לא מודעת של תוספים, בקלות ולא בזול כלל. מצב נתון זה מציב אתגר חינוכי-משמעתי כפול להורים: הגבלת תוכן ושעות מסך כמו גם הגבלת קניית apps ותוספים למיניהם. השבוע התפרסם סיפור על ילד בן 8 שבזבז לא פחות מ 17000 ש"ח ביומיים בחנות אפליקציות, בקניית תוספים למשחק שהוא שיחק בסמארטפון של הוריו. הסיבה המוצהרת למצב זה היא חוסר הבנתו של הילד את מעשיו, אך, כפי שהודו גם הוריו, חוסר ההבנה הוא קודם כל שלהם, כמו גם חוסר השגחה צמוד על מעשיו מצידם. הדבר הראשון שיש לעשות זה להעניק הסבר נאות לילדים לגבי אילו אייקונים אסור להם לגעת ולגבי הסיכון הכלכלי הטמון באפליקציות. והדבר השני הוא החלפת הסיסמה לחנות האפליקציות והגבלת או אפילו חסימת האפשרות לרכישת אפליקציות, וכל זאת דרך המסכים הרלבנטיים ב"הגדרות".

למרות כל זאת, רכישה לגיטימית ומחושבת של אפליקציות ותוספים הינה עובדה בשטח, והיא רק הולכת וגדלה. לפיכך, בשנה האחרונה הוספתי סעיף "אפליקציות" חדש ונפרד לתקציבים שאני בונה עם לקוחותיי, שאליו מוכנסות אך ורק רכישות של יישומים דרך האפסטור/פלייסטור. אין להתבלבל, זהו לא סעיף עבור קניות אחרות באינטרנט, כגון שירים, סרטים, בגדים – אלו חייבים להיכנס לסעיפים הספציפיים, ללא קשר לאופן רכישת המצר/שירות. גם קופוני הנחה ("גרופונים" למיניהם) חשוב להקפיד ולהכניס לתקציב לפי נושא ולא כמקשה אחת: קופון הנחה למסעדה יכנס ל"מסעדות" בעוד שובר הנחה לבאולינג יכנס לסעיף "בילויים" וכו'. תתחילו להתרגל – קניות "אינטרנטיות" צוברות פלח הולך וגדל מסך הרכישות שלנו וזה רק ילך ויגדל, כדאי לדעת איך לשלוט בהן ולעקוב אחריהן בצורה נכונה כבר מעכשיו.



נקודה 14.6.13



bottom of page