חינוך כלכלי לילדים, דווקא בקיץ
top of page

חינוך כלכלי לילדים, דווקא בקיץ

עודכן: 29 באוג׳ 2019

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 5.7.13:

בהמשך לטור הקודם שלי בעיתון זה, בו המלצתי על שיטה שבאמצעותה ניתן לעבור את הקיץ והחופש הגדול בשפיות כלכלית, אני רוצה הפעם להציע פעילות נוספת שניתן לעשות עם הילדים בחופש. בעצם, מדובר לא רק בפעילות אחת וחד-פעמית אלא במספר פעילויות מתמשכות. אני מתכוונת כמובן ל"חינוך כלכלי". אני מאלו המאמינים שניתן ורצוי להתחיל בחינוך כלכלי לילדים מגיל צעיר מאד, מהרגע שהם מתחילים להגיד "תקנו לי", כמובן באופן המתאים לגיל ויכולות הילד. אז החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת להתחיל במשהו שהם ימשיכו ללמוד וליישם כל החיים, ואולי גם אתם תלמדו בדרך דבר או שניים...

ישנם מספר רב של אמצעים המסייעים לתקשר עם ילדים לגבי כסף וכלכלה, החל מספרים (לדוגמא "הקופה שמאחורי מגירת הגרביים", "נילי תקני לי" ועוד) דרך משחקים שונים (כולל מונופול הוותיק), אפליקציות ואתרי אינטרנט. אפילו משחק "קונה ומוכר" שילדים כל כך אוהבים לשחק בו הוא בעצם צוהר לעולם הכלכלה והצרכנות, נסו לשחק איתם ביחד ותוך כדי משחק הסבירו לגבי כסף, מבצעים, השוואת מחירים וכו'. מומלץ לרכוש שטרות "כסף מזויף" מחנויות השקל למטרת משחק זו. פעילות נחמדה נוספת היא לחשוף את הילדים בני ה- 6 ומעלה לעולם הכסף דרך ביקור במוזיאון לבנקאות בתל אביב (בחינם, בתיאום מראש כמובן).

להלן רשימת נושאים שיכולים לשמש בסיס לשיחה בינכם לילדים, כאשר חשוב להתאים את רמת השיח וההסברים לגיל הילד:

דמי כיס: האם נותנים? אם כן – כמה? מתי? למה משמש? לֶמה לא? אם לא נותנים – למה לא? מתי כן?

חסכון: האם כדאי לחסוך חלק מדמי הכיס? אילו כספים נוספים ניתן לחסוך? האם החיסכון הוא למטרה מסוימת? אם כן - מהי, כמה כסף צריך לזה, כמה זמן ייקח? האם כדאי לחסוך עבור דברים אחרים? כמה כסף צריך לזה?

שיתוף הילדים בשמירה על תקציב המשפחה: כיצד הם יכולים לעזור בחסכון בחשמל, מים, מזון; הסכמה על גבול ההוצאה כשיוצאים מהבית (על שתיה, מזון וכו'); סלולרי/אינטרנט/אפליקציות – אילו דברים כלולים בעלות החבילה הסלולרית ואילו לא? האם יש לבקש רשות לרכישה בחנות אפליקציות? ימי הולדת/בר-בת מצווה – האם חייבים מסיבה גדולה ויקרה? מדוע? איך ניתן לחסוך בהוצאות?


נקודה 5.7.13



bottom of page