בני נוער: עבודה במקום בטלה
top of page

בני נוער: עבודה במקום בטלה


פורסם במקומון "נקודה" ב 19.7.2013

אחת הדרכים הטובות ביותר בה המתבגרים שלנו יכולים לרכוש לעצמם ידע ונסיון כלכלי ולפתח אחריות ועצמאות, היא באמצעות עבודה, במיוחד בחופש הגדול. לא תמיד זה קל לנו ההורים להעביר את המסר הזה, במיוחד כשהטינאייג'ר שלנו ישן רוב היום, אך זו בהחלט אחריותנו, כמו גם לעודד ולעזור להם למצוא תעסוקה ולוודא שהזכויות שלהם נשמרות על ידי המעסיק.

בני נוער יכולים להתחיל לעבוד חוקית בגיל 14 במהלך חופשים, ואך ורק בעבודות קלות, ומגיל 16 גם בתקופת הלימודים, לאחר שעות בית-הספר כמובן. בני נוער צעירים יותר (מתחת לגיל 14) לא מורשים לעבוד לפי חוק, מה שלא מונע מלא מעט מהם לעשות זאת בכל זאת, בעבודות כגון שמרטפות, טיפול בכלבים, שיעורים פרטיים, הפעלות בימי הולדת לילדים קטנים, עזרה בעסקים משפחתיים ועוד.

היום קל מתמיד לדעת מהן הזכויות של בני נוער בעבודה. הן מפורטות באתרים של משרד הכלכלה ובאפליקציה החינמית שלהם, "בני נוער עובדים". היישום מאפשר גם לדעת מה חובות המעסיקים, לעקוב אחר שעות העבודה, להעריך מראש את השכר בסוף תקופת ההעסקה, וגם לקבוע מטרות לחסכון. אחת החובות של מעסיק, לדוגמא, היא לדרוש את פנקס העבודה ולהחזיקו במקום העבודה. חובה נוספת היא למסור תוך 7 ימים מתחילת העבודה טופס "הודעה לעובד", המבהיר את מסגרת העבודה ואת הזכויות. שימו לב שטופס זה שונה מחוזה העסקה רגיל, שאינו קביל כשזה מגיע לבני נוער. הבהירו לילד שלכם שאסור להם בשום פנים ואופן לחתום על שום מסמך במקום העבודה, לפני שקראתם אותו ביחד בבית, בנחת, ובדקתם שהוא מתאים וחוקי.

במידה ויש הפרה של הזכויות ובוודאי כשהמעסיק לא משלם, יש למי לפנות. קודם כל רצוי שאתם כהורים תתערבו, תבינו את הבעיה, ותנסו בעצמכם ללבן את הדברים. עם קצת ידע לגבי הזכויות של בני נוער יתכן ותוכלו לפתור לבד את העניין. במידה וזה אינו אפשרי או לא עזר, ניתן להגיש תלונה להסתדרות הנוער העובד והלומד או למינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה (גם דרך האפליקציה הנ"ל).

אז אם המתבגר/ת שלכם טרם התחיל לעבוד הקיץ, זה עוד לא מאוחר. הכסף שהם ירוויחו לטובת בילויים, רישיון נהיגה או טיול לחו"ל, יהיה הבונוס על ההתנסות הכלכלית וניסיון החיים שירכשו.


נקודה 19.7.13



bottom of page