על זמן מאמץ וכסף
top of page

על זמן מאמץ וכסף


פורסם במקומון "נקודה" ב 26.7.2013

הרבה חידושים, המצאות ושירותים נולדו מתוך הצורך לחסוך מאמץ אך בעיקר זמן. כי זמן, כולם אומרים, הוא המשאב הנדיר והיקר ביותר שיש לאדם, נכון? ובכל רגע נתון יש לנו מיליון דברים לעשות, אז למה לא לבחור בדרך הקלה והמהירה? אני אומר לכם למה לא – כי הדרך הזו היא בדרך כלל גם היקרה יותר. ולמרות שאני מסכימה עם הקביעה שזמן הוא משאב נדיר, אני רוצה להציע ששליפה קבועה של המשפט "זה כל כך נח וחוסך לי המון זמן" כסיבה להחלטות קנייה שונות, עלולה לעלות ביוקר רב.

המשווקים מודעים לרגישות שלנו ליוקר הזמן והאנרגיה ולכן מדגישים תכונות אלו בפרסומים של מוצרים ושירותים שונים, ובמקביל גובים פרמיה לא קטנה על החסכון בזמן/אנרגיה שאלו מעניקים. דוגמאות? בבקשה. אתרי אינטרנט להזמנת כרטיסים למופעים וסרטים לוקחים "עמלת קנייה" וחלקם אף גובים דמי טיפול ודמי הדפסה. הפעלות לימי הולדת לילדים, שמחירן נע בין 1000-2000 ₪ לשעתיים. המחירים המטורפים של כל גרסה חדשה של סמארטפונים לסוגיהם. הפרמיה הגבוהה יותר עבור ביטוחי דירה וחיים שעושים דרך הבנק בלקיחת משכנתא. תחום נוסף שעדיין גובה פרמיה (לא מוצדקת), הוא תחום קניית מצרכים באמצעות האינטרנט. המחיר למוצר באתרים של רשתות המזון השונות גבוה בדרך כלל מהמחיר בחנות. עם זאת, יותר ויותר צרכנים עוברים לביצוע קניות באופן זה, שוב, בגלל הנוחות והחסכון בזמן. יש גם הטוענים שקנייה אינטרנטית חוסכת כסף כי הם לא נחשפים לפיתויים שבנקודת המכירה (ריחות, טעימות, תצוגות), אך האתרים היום הינם מתוחכמים ומפתים אותנו באמצעים אחרים. לדעתי דווקא בתחום זה, בעלי הרשתות ישכילו בשנים הקרובות לבצע שינוי מהותי לטובה במדיניות התמחור, ואז נזכה לחסוך באמת בכל המישורים: זמן, מאמץ וכסף.

מכיוון שלצערי, אין בנק פיזי של זמן ומאמץ, אך יש ויש בנק פיזי של כסף, עלינו להפעיל שיקול דעת ולהבין האם לנו אישית, העלות הנוספת של מוצרים ושירותים "נוחים" באמת פחותה מאשר העלות של הזמן והמאמץ שלנו אם נבחר בדרך אחרת, שונה ואולי אפילו יצירתית יותר. עובדתית, אנשים נוטים להערכת-יתר של העלות של הזמן שלהם, אז קחו זאת בחשבון כשאתם משקללים את כל הגורמים – זמן, מאמץ וכסף – לפני שאתם מגיעים להחלטות קנייה.

נקודה 26.7.13



bottom of page