עושים סדר בפוליסות (ביטוחים וחיסכון)
top of page

עושים סדר בפוליסות (ביטוחים וחיסכון)

עודכן: 7 בדצמ׳ 2022


רוצים להבין סוף סוף מה מהות כל חיוב של חברת ביטוח שאתם רואים באשראי, בחשבון הבנק, ואפילו בתלוש המשכורת שלכם?


לאורך השנים במקצוע שלי, מצאתי שהדרך הטובה ביותר להתחיל לעשות סדר ולקבל הבנה לגבי הפוליסות והחיובים לחברות ביטוח ולבתי השקעות למיניהם, היא על ידי יצירת טבלה. בפוסט זה אני חושפת את הטבלה שלי, זו שאני בונה לכל לקוח.ה שלי, ואיך אני מוצאת את הנתונים למילוי. כולל קישור להורדה של טבלה ריקה באקסל, למילוי בעצמכם.

בתקופה זו של השנה אנו מקבלים את הדוחות השנתיים מכל החברות האלו, אז זה זמן נהדר לעשות סדר באמצעות הטבלה ולהתחיל להבין מה יש לכם.

  1. בעיני הכי טוב ליצור אותה באקסל (או גוגלשיטס), בטח לא ב- Word. אקסל נותן לנו גמישות רבה, גם מבחינת מראה הטבלה וגם בביצוע חישובים שונים.

  2. הכותרות של הטבלה ישקפו את כל הפרמטרים החשובים לגבי כל פוליסה.

  3. ניתן להשיג את הנתונים ע"י כניסה לאתרי "הר הכסף", "הר הביטוח", המסלקה הפנסיונית, ומהאזורים האישיים באתרי האינטרנט של חברות הביטוח ובתי ההשקעות בהם יש לכם פוליסות (פעילות או מסולקות), והורדת הנתונים משם (באקסל או PDF, מה שנח לכם). ואם אתם לא מסתדרים עם אלו, תנסו לבקש אותם מסוכן/י הביטוח שלכם.

  4. לגבי האתרים הנ"ל - שימו לב שאתם משתמשים אך ורק באתרים האמיתיים (לפי הקישורים שהוספתי)! היזהרו מאתרי חקיינים שלצערי פעמים רבות צצים ראשונים בחיפוש.

  5. חשוב להצליב את הנתונים מהמקורות הנ"ל עם החיובים שאתם רואים בחשבונות שלכם/בתלושי השכר, ואם משהו לא מסתדר – בררו מול חברת הביטוח/סוכן/אחראי שכר.

  6. דמי ניהול – רלבנטי רק לפוליסות חיסכון כגון קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, פוליסות חיסכון.

  7. ערך חיסכון עדכני, מסלול השקעה - רלבנטיות רק לפוליסות חיסכון/פנסיה. כדאי גם לבדוק על הדרך את התשואה בשנה האחרונה. נתון זה מופיע בדוחות השנתיים ונתונים יותר עכשוויים תמצאו באתרים גמלנט ופנסיהנט.

  8. שימו לב ורשמו בעמודות ההערות החרגות ותנאים מיוחדים (לדוג' אם יש הנחת פרמיה ועד מתי, גובה השתתפות עצמית (ה"ע) וכו') – אלו לרוב יופיעו רק בפוליסות עצמן, לא בדוחות השנתיים. אז תצטרכו לחטט קצת עד שתמצאו.

  9. אל תשכחו את הביטוחים שיש לכם דרך קופות החולים (סיעודי, משלים) ודרך העבודה (חיים, אובדן כושר עבודה, בריאות למשל).

  10. בדוחות השנתיים הקצרים (בדרך כלל) כלול גם אישור המס, שאותו מצרפים לדו"ח המס השנתי. רלבנטי לעצמאים ולשכירים שמגישים דוחו"ת מסיבות שונות (ולעתים קרובות גם מקבלים החזרים!). הפקדות עצמאיות לקרנות, ביטוחי חיים, ביטוחי חיים משכנתא רלבנטיים לדוח זה (לא ביטוחי בריאות).

  11. הוסיפו לטבלה שורות (=פוליסות) ככל שרלבנטי אליכם, לכל חבר משפחה, כולל הדירה/ות ורכבים.

  12. שימו לב ששורות הסכימה למטה רלבנטיות רק לדוגמא שבטבלה להורדה, עליכם לשנות את נוסחת הסכימה כך שתהיה נכונה עבורכם.

  13. אפשר לצבוע את התאים לפי מבוטח

  14. אני משתמשת בפונקציית ה Notes באקסל כדי לרשום הערות כגון – מקור המידע שהכנסתי לטבלה (אתר, דוח שנתי וכו'), אם פוליסה מסוימת רלבנטית רק במצב מסוים (למשל – ביטוח חיים רק אם המוות נגרם מתאונה).

  15. מומלץ לשמור את הדוחות השנתיים כקבצי PDF (מהאזורים האישיים באתרי החברות) באופן מסודר במחשב/ענן.

  16. הנ"ל אינו מחליף יעוץ מקצועי אישי לשם הבנת המשמעות של הפוליסות והאם יש צורך בשיפורים/שינויים.

  17. אם אתם לא מצליחים או לא רוצים למלא את הטבלה הזו בעצמכם, צרו קשר.


הנתונים בטבלה בתמונה (טבלה מקוצרת) לשם דוגמא בלבד:







פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page