מתנות לכ-ו-ל-ם!!
top of page

מתנות לכ-ו-ל-ם!!

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 17.9.13:

הלחץ של קניית המתנות לראש השנה כבר מאחורינו, ואולי אפילו הספקתם לשכוח (או להדחיק) אותו. עכשיו רק נותר לדאוג לחשבון הבנק שאולי סובל בגלל קניות אלו. לכן אני מקדישה טור זה לתכנון סעיף המתנות בתקציב המשפחתי בכלל, שהינו סעיף מכובד ולא קטן, ובמיוחד איך לשמור על השפיות בעניין מתנות החג. זכרו זאת ונסו ליישם לפני חג המתנות הגדול הבא.

אני מציעה לפצל את נושא המתנות ל- 2 תתי-סעיפים: מתנות לעצמנו (לילדים שלנו, אחד לשני) ומתנות לאחרים. בסעיף "מתנות לאחרים" בצעו הערכת הוצאה שנתית על מתנות ימי הולדת לילדי הגן/כיתה, על מתנות חתונה, בריתות ובר-מצוות, הקציבו סכום לימי הולדת אחרים (חברים, משפחה מורחבת), ולמתנות חגים (ראש השנה, פסח, משלוחי מנות בפורים וכו'). באופן דומה, בצעו הערכה שנתית לגבי "מתנות לעצמנו" – מתנות ימי הולדת לילדים שלנו ואחד לשני, מתנות חג לילדים, מתנות יום נישואין וכו'. חלקו את הסכומים שקבלת ב- 12, והנה קבלתם את הסכומים אשר עליכם להקצות כל חודש לסעיפי המתנות. זכרו שאלו סעיפים המשתנים מחודש לחודש, ויש להם נטייה להיות כבדים מאד בתקופות מסוימות. אם בפועל לא הוצאתם את מלוא הסכומים שתקצבתם בחודש מסוים, צברו את היתרות בצד (במעטפה בבית, פק"מ) על מנת שיהיו בידיכם בעת הצורך בלי צורך להיכנס למינוס בגלל מתנות.

לגבי מתנות לחגים, אני ממליצה בחום לסגור עם כל המתארחים והמארחים על מגבלת תקציב למתנה (לפי התקציב שלכם כמובן...!), נניח 50-70 ₪, ואולי אפילו לקבוע נושא מסוים למתנות, או ש"השנה כולם נותנים מתנות מצחיקות/שטותניקיות/טיפשיות (וזולות)". זה בטוח יקל על כולם, אפילו אם הם לא אומרים לכם את זה בפירוש. ניתן גם להחליט שמוותרים על מתנה פיזית למארחים ובמקום זאת תורמים את הסכום המתוקצב לצדקה כלשהי בשמם. לא חסרים גופים שישמחו לקבל את התרומה ויעניקו לכם בתמורה תעודת הוקרה. וכמובן יש את דוכני המתנות בקניונים מטעם מוסדות מגוונים, המציעים מתנות יפות מקוריות ודי זולות, והכסף תמורתן מועבר חזרה למוסדות.

גם כרטיסי הברכה הם חלק מהמתנה וההוצאה עליהם גם היא חלק מאותו תקציב. במקום לקנות, בואו נשלוף מהבוידם את היצירתיות שלנו ונתחיל להכין כרטיסים לבד, מחומרים המצויים בבית – קרטונים, מדבקות, טושים. האינטרנט מלא ברעיונות שניתן לשאוב מהן השראה.

בברכת שנה טובה, מתוקה ושפויה.



נקודה 17.9.13



bottom of page