הכל הכל אני יכול בחופש הגדול? מממממ.... לא בדיוק
top of page

הכל הכל אני יכול בחופש הגדול? מממממ.... לא בדיוק


על בני נוער, חופש גדול וכסף – מדריך הלכה למעשה להורה החושש


גילאי הילדים מכתיבים כל שנה איך נראה החופש הגדול, ובגלל שיש לילדים נטייה מוזרה כזו – לגדול כל הזמן – החופש הגדול נראה שונה מדי שנה. חופש גדול 2017 הינו הראשון שלי כאמא לטינאייג'ר, שהרי 12.5 זה כבר לגמרי נער בימינו, וכאמא לעוד קטן וחמוד שעולה ל-ד' (קטן קטן אבל עצמאי מאד). בשבועות האחרונים הטינאייג'ר הפגין יכולת חדשה ומרשימה בתחום הבילויים, אז בטרם זה יהפוך למגמה בתשעת השבועות הבאים, בשבת האחרונה כנסנו את הבנים לפגישה משפחתית לתכנון החופש הגדול ותיאום ציפיות.

משתפת כאן את השלבים שעשינו איתם בפגישת התכנון, והתוצאות של התכנון – על הנייר בשלב זה כמובן. בסוף יולי ושוב בסוף אוגוסט אני מבטיחה לחזור עם פוסטי עדכון: האם עמדנו ביעד? מה למדתי? מה הם למדו?

בסוף הפוסט כמה הערות חשובות וחלק מעקרונות ההורות שלנו שעל בסיסם בנינו את כל התהליך הזה.

פגישת תכנון + מעקב

1. רשימה #1 – פעילויות ה"בא לי". כל אחד רשם את הדברים שבא לו לעשות בחופש. לדוגמא:

טינאייג'ר: מפגשים אצל חברים, שינה אצלנו/אצל חברים, פגישות בגינה, אוכל בחוץ, סרטים, באולינג, משחקי וידאו, בריכה, מסכים, בילוי עם סבתא

חמודי: הכנת לוח חזון לשנה הבאה, ג'ימבורי, ספארי, קניית משחקי ל xbox, סדנת בישול (בנוסף לרוב הנ"ל)

2. רשימה #2 – פעילויות ה"חובה ואל תתווכח". כל אחד רשם (טוב, אני רשמתי) את הפעילויות שחובה עליהם לעשות/להספיק במהלך החופש כדי שהוא לא יבוזבז לגמרי/שאמא לא תשתגע:

סידור החדר, סידור/ניקוי ניירת מהלימודים, דפי עבודה במתמטיקה לחטיבה, קריאת 2 ספרים בעברית ו- 1 באנגלית (לפחות), פינוי מדיח, פיזור כביסה

3. רשימה #3 הוצאות "גדולות וידועות". אנחנו רשמנו את העלויות הייחודיות לחופש הזה, לכל ילד, שממומנות מכיסנו כמובן: קייטנה, מחנה כדורסל, כרטיסיה לבריכה, סדנאות שהחמודי רוצה לעשות. אצל אחרים הרשימה עשויה לכלול נופש (אנחנו לא נוסעים השנה), שיעורי שחייה, צהרון.

** לגבי הבריכה: נוכחתי לדעת שלנו לא משתלם מנוי לבריכה בין היתר כי אנחנו לא אנשי מים במיוחד, לכן האופציה של כרטיסיה מתאימה לנו הרבה יותר. בנוסף, הסכמנו על 2 ביקורים בבריכה לשבוע במהלך השבוע, כדי שגם כאן לא נחרוג מהתקציב.

4. מקורות מימון. התחלנו בספירת הכסף שלכל אחד יש כיום בקופת החיסכון שלו (יש להם לא מעט כסף: מדמי כיס, מ"מתנה במעטפה", מסבתא, ממכירת חפצים ביד 2). הוספנו את דמי הכיס שאמורים לקבל עד סוף החופש (לא העלנו להם את דמי הכיס לתקופת החופש). רשמנו את הנתון שהתקבל. כל אחד היה צריך לבחור כמה מתוך הסכום הזה חשוב לו לחסוך, כלומר כמה הוא רוצה שיישאר לו גם אחרי החופש, לדברים אחרים שנמצאים ב- wishlist שלו. ההפרש הוא הגבול העליון שמותר לו להוציא במהלך החופש, על בילויים ואטרקציות. מן הסתם מדובר על מאות שקלים ולא אלפים….. אנחנו משווים את הסכום הזה (לא בבת אחת), וזה תקציב הבילויים שלהם לכל החודשיים. חילקנו סכום זה ב 9 וזה התקציב השבועי של כל אחד.

דוגמא מספרית:

– סכום בקופת החיסכון: 700 ₪

– דמי כיס עד סוף החופש: 540 ₪

– סכום רצוי לחסכון: 790 ₪ (שמים במעטפה סגורה ולא נוגעים!)

– סכום שנותר לחופש: 450 ₪ + 450 ₪ מההורים = 900 ₪

– לפיכך – סכום לשבוע: 100 ₪

5. עבודה. רשמית הילדים שלי עוד צעירים מכדי לעבוד (14 זה גיל הקסם, בחופשים), אבל לטינאייג'ר אנו מנסים לסגור כמה עבודות פשוטות שיכול לעשות מהבית מול המחשב (או בבניין שלנו… שכניי – אני מקווה שאתם קוראים זאת!) ולהרוויח קצת. גם הוא מנסה למצוא. בשנה הבאה, למרות שעדיין יהיה צעיר מדי רישמית, הוא יהיה חייב למצוא דרך להרוויח יותר כסף.

6. הטבלה! הכנתי לוח שנה באקסל (להורדה), עם ריבוע גדול לכל יום, הזנתי לתוכו את הפעילויות הידועות, הדפסתי ותליתי על המקרר. הנה שלנו בשלב זה:

כמה שאני אוהבת טבלאות ועזרים ויזואלים במיוחד עם ילדים

7. חתימה. כל התהליך הזה הוא ממש הסכם ביננו לבינם, שמבהיר להם את הגבולות, ולא רק בעניינים כספיים כמובן, אז אנחנו וגם הם חתמו בשולי הטבלה.

8. רישום הוצאות בפועל. בסוף כל יום, עליהם לרשום בכל ריבוע כמה הוציאו ועל מה. אני ארשום בטבלה במקביל את מה שאנו מוציאים עליהם מכספנו, בנוסף להזנה היומיומית הרגילה באפליקציה האהובה עלי (TOSHL).

9. כמה הוצאנו? בסוף כל שבוע מסכמים כמה הוצאנו ובודקים – האם עמדנו בתקציב? אם חרגנו – מדוע? ואיך זה משפיע על שבוע הבא והמשך החופש בכלל.

עקרונות

  1. הורים אינם צוות הווי ובידור. בגיל הנוער (ואף בגילאים נמוכים יותר) תפקיד ההורה הוא להגדיר גבולות, לעזור וכמובן גם ליהנות עם הילדים, אבל לא לשעשע אותם ולחשוב כל הזמן על אטרקציות. שישתעממו קצת. זה בריא. (לא שאני חושבת שבאמת אפשר להשתעמם בימינו כשכל ילד דבוק למסך המציע אטרקציות ללא הפסקה).

  2. "לא" זו מילה מעולה. אפשר לומר אותה בחינניות, בהומור. גם לחברים שמציעים כל יום ללכת ולהוציא כסף בבילוי. לחץ חברתי – במידה ולא ככלל.

  3. שעות ערות/שינה – אין טעם להילחם בעניין הזה (מלבד בימים שבהם יש להם קייטנה/מחנה בבוקר).

  4. מסכים screens – עוד מלחמה שקשה מאד לנצח בה, במיוחד בחופש הגדול. אני חייבת להודות שעוד לא מצאתי את מנגנון אכיפת הגבולות האפקטיבי בתחום זה – כזה שלא דורש מאתנו להפוך לשוטרים עם שעוני עצר או לצוות הווי ובידור (ר' נק' 1). אשמח לרעיונות.

  5. פגישת התכנון ותיאום הציפיות – אפשר לעשות אותה בבית או בחוץ, אבל חשוב להתפנות אליה מכל הסחות הדעת (ע"ע screens).

  6. הוצאות בינוניות. מלבד הגדולות והידועות, סביר להניח שיהיו הוצאות בינוניות שטרם ידועות לנו, על פעילויות משפחתיות שנרצה לעשות במהלך החופש, בעיקר בשבתות. את אלו אני לא מתקצבת מראש, אבל עוקבת אחריהן ודואגת שיהיו במידה ותמיד תמיד מחפשת הנחות ומשתדלת להעדיף אטרקציה עם הנחה מאשר אחת בלי הנחות.

  7. אצל כל משפחה התכנון יראה קצת אחרת, לפי הנסיבות שלה, מקום המגורים, האפשרות הכלכלית, האמונות וגילאי הילדים.

שיהיה חופש מוצלח, בטוח, מהנה, וללא חריגות גדולות (מדי) מהתקציב.

דבי

לקריאת פוסטים נוספים בנושא, מאת קולגות מצוינות שלי:

איה תמרי – 7 טיפים איך לעבור את החופש הגדול בשלום וולא חור בכיס

ענת צלניקר – טיפים לחיסכון בחופשה השנתית

רותי שרון – לקט של פוסטים בעניין הוצאות הקיץ והחופש


פוסט זה הופיע לראשונה בבלוג שלי בסלונה אך מאחר והאתר נסגר, הכנסתי אותו לכאן

פוסטים קשורים

הצג הכול

חופש גדול, הוצאה גדולה

עבור ההורים הקיץ הוא בעיקר "כאב ראש" לא קטן: הקייטנות, הטיולים ושלל הפעילויות והבילויים דורשים כסף, ומדובר בתקציב חודשי שגבוה משמעותית...

bottom of page