הטרנד החם והחכם בקניית בגדים - להתרגש ולהתחדש בלי להתרושש (חנויות יד שנייה)
top of page

הטרנד החם והחכם בקניית בגדים - להתרגש ולהתחדש בלי להתרושש (חנויות יד שנייה)

עודכן: 18 בינו׳ 2021


מדריך מקיף לקנייה ומכירת בגדים מ/לחנויות יד שנייה, כחלק מטרנד עולמי וכפתרון יצירתי להתייעלות תקציבית. כל הפרטים בפוסט!


האסוציאציות למילה "תקציב" הן בדרך כלל למושגים רציונליים מאד – סדר, שליטה, רשימות. אבל בפועל תקציב הינו גם רגשי ביותר. תמהיל ההוצאות שלנו משקף את הערכים שלנו, את החינוך שקיבלנו בבית, את הדרכים שאנו מאמצים לעצמו על מנת לטפל בבעיות, ואפילו את השאיפות שלנו. אחד הסעיפים היותר אמוציונליים בתקציב של כל משפחה הינו סעיף ביגוד והנעלה. כשאני עובדת עם לקוחות שחייבים לבצע התייעלות בהוצאות, לרבים ההתייעלות בסעיף זה קשה מאד, בדיוק בגלל שקניית בגדים ונעליים עונה על הרבה יותר מצורך פיזיולוגי גרידא. חנויות בגדים יד שנייה הן פתרון נהדר לאתגר תקציבי זה.

כיום כמעט בכל עיר ויישוב קיימת לפחות חנות אחת מסוג זה. השכיחות שלהן היא עדות לביקוש הגדל וגם לכך שיותר ויותר אנשים מבינים שאין צורך לשמור הכל בארון לעד וחשוב להיפטר באופן שוטף מהבגדים שלא בשימוש. גם אני התחלתי לאחרונה למכור ולרכוש פריטים (מקסימים!!) בחנויות יד שנייה. תוך כדי ההיכרות עם התחום עלו לי הרבה תהיות ושאלות לגבי שני צדדי המתרס – הן כקונה לגבי החנויות עצמן וההבדלים בינן והן כמוכרת בנושא של היפטרות מבגדים ונעליים. אז, כהרגלי בקודש, במקום לתהות ביני ולבין עצמי ולהגיע למסקנות לא נכונות, פניתי למירב נדיר, בעלים משותפים (יחד עם יוספה גריצמן) של חברות – חוויה מיד שניה, חנות יד שנייה בכפר סבא, ושאלתי אותה את כל השאלות החשובות.


חנויות יד שנייה
הטרנד החם והחכם בקניית בגדים - להתרגש ולהתחדש בלי להתרושש

מירב מפתיעה אותי ומסבירה שחנויות יד שנייה מתאימות לא רק למי שמחפשים התייעלות כלכלית בתחום הבגדים מתוך צורך, אלא גם לסוגי אנשים רבים מאד:

1. אלו שכעקרון מעדיפים להשקיע מעט כסף ולקבל תמורה הולמת ומחמיאה – "איכות ושיק במחיר של שוק". מחיר נמוך בהרבה מחנויות רגילות (במאות (!) אחוזים).

2. למי שאוהבים את השונה והייחודי, פריטים ייחודיים ומיוחדים – שאין בשום מקום אחר. כל פריט בחנויות אלו הוא one piece. אפשר למצוא גזרות שונות ופריטים שונים, גם כאלה שכבר לא מייצרים או אינם באופנה (דוג': מכנסיים מתרחבים) ופירמות שכבר אינן קיימות.

3. למי ששופינג בקניון ולהיות "קורבן אופנה" לא מתאים לו.

4. לאלו שהעניין האקולוגי ומיחזור מאד חשוב להם, במיוחד בתחום ש"מה שאדם אחד לא צריך – יכול להיות אוצר לאדם אחר".

5. למי שנמצא בתקופה בה לא רוצים להשקיע הרבה כסף במלתחה חדשה (תקופות של ירידה / עליה במשקל, הריון וכד'). תודו שזה רעיון שווה באמת!!

6. לאנשים שאוהבים בגדים עם היסטוריה, עם סיפור מאחוריהם (מסתבר שיש לא מעט כאלו).

7. לאנשים המחפשים לשלב את קניית הבגדים עם קניית כלים וחפצים מיוחדים, תכשיטים, תיקים, נעליים, תקליטים ועוד.

אם אתם אחד מאלו, וחשקה נפשכם בשמלה קלילה לקיץ או בז'קט ייחודי לעבודה, צאו לדרך!! אבל… לאן בדיוק? באיזו חנות לבחור?? הרי יש לא מעט…. לדוגמא, ברדיוס של 2 קילומטר מהבית שלי יש כ- 10 בוטיקים יד-שנייה. איך אדע אם החנות שהגעתי אליה היא "טובה", כלומר שמחזיקה פריטים נקיים ובאיכות טובה? ההמלצה שלי היא להתחיל עם היכרות כללית עם החנויות הקרובות אליכם. חפשו בגוגל "חנויות בגדים יד שנייה ב___ (האזור שלכם)", פנו איזה בוקר או אחר הצהריים או אפילו מוצ"ש וצאו להכיר אותן. כמובן שמומלץ לעשות זאת עם חבר/ה או בן/בת הזוג.

מירב נתנה לי 10 פרמטרים לבחינת החנות, כדי שתוכלו לבדוק אם היא מתאימה לכם לביצוע רכישות:

1. עמוד פייסבוק / אתר – עיינו קצת בעמוד ו/או באתר של החנות. חנות טובה מעלה באופן שוטף עדכונים, תמונות של פריטים מעניינים, הודעות לגבי פעילויות שיווק מיוחדות באופן והעמוד שלה מכיל את כל פרטי הקשר.

2. שעות פתיחה – תבדקו היטב ומראש את ימי ושעות הפתיחה, שלא תגיעו במועד בו היא סגורה ותתבאסו. חנויות מסוימות אף פתוחות לעיתים בשבתות/מוצ"ש.

3. תשאלו מראש לגבי אפשרויות התשלום – האם מקבלים גם אשראי או רק מזומן, צ'קים? אמנם עניין זה לא משקף את טיב החנות אך זה עשוי להיות חשוב לנוחות שלכם כלקוחות. אגב, ברוב המקרים לא ניתן לבצע מו"מ על המחיר (אך יתכן וקבלו הנחה אם תקנו מספר פריטים בקנייה אחת).

4. הגעתם לחנות. הסתכלו סביב ו"תרחרחו" אותה… אם עולה ריח של נקיון והחנות מסודרת ומזמינה – אלו סימנים טובים. תישארו. אם לא – צאו ואל תבזבזו את זמנכם.

5. בחנו את איכות הפריטים, וודאו שליקטו את הפריטים בקפדנות יתירה, שעברו כביסה וגיהוץ והם במצב "כמו חדש" – ללא "גולגלך" (כדוריות הבד שנצמדות לבגדים וכמעט בלתי אפשרי להסירן), שכל הכפתורים נמצאים, שהרוכסנים תקינים, שאין כתמים (כמו כתמי זיעה), שאין קרעים, שאין תפרים פרומים, שלבגדים אין ריח של "ארון ישן" או עישון, ובאופן כללי – שהם במצב שנעים למדוד אותם.

6. בדקו את המבחר בחנות, את מגוון הגדלים והסגנונות, שאלו את המוכרים לגבי המקומות מהם מגיעים הפריטים. חנות טובה עושה מאמצים רבים ללקט בגדים גם מלקוחות הגרים במקומות שונים בארץ, גם כאלה רחוקים מהחנות. זהו פרמטר מעניין מאד, שכן זהו עניין קריטי כדי שהחנות תכיל פריטים המתאימים למגוון מידות וגילאים. חיפוש מדוקדק ומעבר על כל הפריטים הוא חיוני בחנות יד שניה, שכן כל פריט הוא יחיד ואין כמותו במידות / צבעים אחרים ולכן כדאי לפנות מספיק זמן כדי לשוטט בסבלנות בחנויות יד שניה.

7. הסתכלו סביב – האם יש בחנות הרבה הפתעות ו"אוצרות"? אלו משקפים את היצירתיות והפתיחות של בעלי החנות והופכים את החנות למגוונת עם פריטים מסקרנים ומעוררי נוסטלגיה (חפצים מיוחדים, תקליטים וכו').

8. בררו האם הם מאפשרים שלקוחות יצרו קשר (טלפוני/מייל/הודעה) לצורך בירור זמינות של משהו ספציפי שהם מחפשים – לדוגמא "אני מחפשת שמלות קיץ קלילות במידה X". חנות ששירות הלקוחות חשוב לה תאפשר זאת ואפילו תשלח תמונות של הפריטים, ואף יוזמת פניה ללקוחות קבועים ברגע שמקבלים פריט שהם יודעים שמתאים ללקוח/ה מסוים/ת.

9. כל חנות מגדירה לעצמה אילו פריטים יהיו בה ואילו לא. כדאי לברר מראש מהם הפריטים שניתן למצוא (לדוגמא: לא כל החנויות מוכרות בגדי ילדים ובגדי גברים). כמובן הלבשה תחתונה ובגדי ים לא תמצאו בדרך כלל בחנויות יד שנייה.

10. שירות משלוחים – בימינו אנשים כבר התרגלו לקנות בגדים מבלי למדוד אותם (ע"ע קניות און ליין….), אז גם בתחום זה, חנות יד-שנייה טובה מציעה שירות משלוחים (בתשלום נוסף כמובן).



כן, גםאייטמים שיקיים כאלו מוצאים ביד שנייה!



הצד השני של המטבע – מכירת בגדים שלכם

כל הנושא של "איך לעזאזל נפטרים מבגדים (וחפצים) לא נחוצים מבלי לבזבז על זה המון זמן וכך שיגיעו למי שצריך אותם (ואולי גם להרוויח כמה שקלים בדרך)" התפתח מאד בשנים האחרונות, ועדות לכך היא השגשוג של אתרי יד 2, קבוצות בנושא בפייסבוק, וירידי קח-תן שונים.

הבעיה היא שספציפית עם בגדים, אם ברצונכם להרוויח מהם קצת, אז נדרש מיון בין פריטים ממש טובים, לבין כאלו שמתאימים רק לתרומה לבין פריטים שטובים רק כסמרטוטים. ההתעסקות בזה עלולה לגזול זמן רב. למכור לבד את הבגדים שלכם זה ממש לא קל, תאמינו לי – ניסיתי…

חלק מחנויות יד-שנייה מציעות פתרון בדיוק לדילמות האלו. לכן, אני ממליצה שתנצלו ביקורים בחנות יד שנייה גם כדי להיפטר מפריטים לא נחוצים. כך הביקור יהווה אפשרות לא רק לקנות אלא גם להרוויח סכום כספי. דעו שאם ברצונכם להרוויח קצת מהבגדים והחפצים הלא רצויים וה"ישנים" שלכם אז כיום יש תחרות של ממש עליהם!! הם רצויים ע"י בוטיקים כאלו ברחבי הארץ. כמובן שאם תחליטו שאין ברצונכם להרוויח מהם כלל אלא רק להעביר לתרומה (גם אם מדובר בפריטים במצב מעולה) אזי קיימות הרבה מאד דרכים לעשות זאת, אגב – גם דרך חנויות יד-שנייה.

אז אם אתם בעניין מכירה, מומלץ שתבררו את הסוגיות הבאות טלפונית או ע"י מייל לפני שמחליטים לאיזה חנות להביא את הפריטים שלכם:

1. האם בעלי החנות אכן עוזרים עם מיון הבגדים? חנות טובה תחסוך לכם גם את זמן מיון הבגדים וההחלטות הקשות – מה ראוי למכירה, מה אינו מתאים למכירה אך כן לתרומה ואילו פריטים כבר מיצו את חייהם לגמרי ומתאימים רק למיחזור בגדים (פריטים עם כתמים, חורים ופגמים). וסתם קוריוז מעניין – בגדים המועברים למיחזור מועברים בדרך כלל למדינות עולם שלישי ו/או הופכים להיות סמרטוטים! לדוגמא לשימוש במוסכים.

2. שימו לב שגם לטעם האישי של בעלי החנות יש השפעה מכרעת על ההחלטות במקרה זה: יתכן מצב שתביאו פריט במצב טוב אך בעלי החנות יחליטו שהוא אינו מתאים לחנות שלהם ברמה ובייחודיות. במקרה זה עליכם להחליט האם ברצונכם לנסות למכור אותו לחנות יד שנייה אחרת או להשאירו בחנות הראשונה ושהם יעבירו אותו לתרומה.

3. מהי שיטת הקנייה של בעלי החנות – האם משלמים לכם מראש סכום מוסכם (בדר"כ שקלים בודדים) על כל פריט, ללא קשר לסכום המכירה הסופי או למכירתו בכלל, או אחוז מוסכם מהמכירה שתקבלו רק לאחר שהפריט נמכר (שיטה זו ידועה כ"קונסיגנציה"). לא כל החנויות עובדות באותה שיטה. האחוז המוסכם נע בין 25-40%, כל חנות לפי המדיניות שלה. אגב – לא נהוג להתמקח על האחוז.

4. בררו איך תקבלו את הכסף בגין הפריט שלכם – האם ניתן לקבל רק זיכוי לקנייה בחנות עצמה או גם כסף מזומן? זהו פרמטר חשוב אם ברצונכם להשתמש במכירת הבגדים כמקור להכנסה קטנה נוספת, למגוון שימושים.

5. שאלו לגבי תמחור – ההחלטה בכמה לתמחר כל פריט תלויה בשיקול דעתם וניסיונם של בעלי החנויות, יש לקחת בחשבון שגם בחנויות יד שניה יש מבצעים וסוף עונה, ואז מחיר המכירה של הפריט נמוך יותר. רמת המחירים המקובלים ביד שניה, מאד תלויים מיקום הגאוגרפי ובאופי החנות. חנויות תל- אביביות בד"כ מתמחרות גבוה יותר מחנויות בערים בפריפריה, בקיבוצים או מושבים. פריטי וינטאג' מתומחרים בד"כ גבוה יותר מפריטים שאינם כאלה. באופן כללי ככל שהפריט אקסלוסיבי ונדיר יותר, הוא יתומחר גבוה יותר. מותגים ומעצבים מתומחרים גבוה יותר מפריטי רשתות. בעלי חנויות טובות יודעים לזהות פריטים אקסקלוסיביים ולא סביר שינסו לתחמן אתכם.

6. מהו "חלון הזמן" שנותנים לכל פריט להימכר? מירב אומרת שמקבול לתת לכל פריט זמן מדף של מספר חודשים, אלא אם כן הפריט הגיע לחנות סמוך לסוף העונה ואז הזמן שלו "על המדף" מתקצר.

7. בדקו כמה מאמץ עושים בעלי החנות למכור ולקדם את החנות? איזה פעולות שיווק הם עושים, במדיות השונות? ככל שהפעילות השיווקית של בעלי החנות נמרצת יותר ובתדירות גבוהה יותר ובעקבות זאת מגיעים יותר לקוחות פוטנציאליים לחנות – כך יש סיכויים שהפריטים יימכרו. ניתן להתרשם מהפעילות השיווקית באתר/עמוד הפייסבוק של החנות.

8. האם הם פתוחים בשעות נוחות? האם מאפשרים הגעה גם בתיאום אישי? (הן למכירה והן לקנייה)

9. האם בעלי החנות מיידעים אתכם לגבי סטטוס הפריטים מדי תקופה (האם נמכרו, כמה כסף נצבר לטובתכם) ואם כן איך (סמס, מייל, טלפוני) או שצריך לבצע פנייה יזומה על מנת לברר? חנות טובה יוצרת קשר כשהצבירה מגיעה לסכום מסוים.

10. מה עושים עם פריטים שלא נמכרים? רוב החנויות תורמות אותם למטרה טובה, אך בררו זאת מראש וגם מהן אותן מטרות טובות.

הסבר חשוב: אם תהיתם מה ההבדל בין חנות יד-שנייה לבין ביגודיות (כמו אלו של ויצ"ו, עזרה, מלבי, חנויות רווחה, גמח"ים וכו') אז התשובה היא שחנויות יד-שנייה הן עסקים כלכליים לכל דבר ולפיכך הן נוטות להראות ולהרגיש יותר כמו בוטיק, והביגודיות הן רק למטרת תרומה לנזקקים. בחלקן ניתן אמנם למצוא פריטים טובים ויפים, אך אלו יהיו לצד פריטים פגומים ולא נקיים. בנוסף, מקומות אלה עושים מיון ברמה אחרת מחנויות יד שניה, היות שהם אינם, כאמור, עסקים למטרות רווח. לעיתים התחושה בהם היא כמו ב"בזאר" מבולגן ומציאת פריטים שווים מצריכה פשפוש רב (ולא תמיד נעים….) ואין השקעה באסתטיקה של המקום. שווה לדעת מהם המקומות הקרובים אליכם ואיך הם עובדים, אך רק בנוסף להכרת חנויות יד-שנייה אמיתיות.

חנויות יד-שנייה של היום הן לא מה שהיה פעם. מדובר לרוב בחנויות אסתטיות, נעימות, שבהן ניתן למצוא פריטים ייחודיים, אפילו וינטאג', ובמחירים שממש מתאימים לתקציב. אני משנה אט-אט את הרגלי קניית הבגדים לעצמי, ובוטיקי יד-שנייה מהווים את המקום הראשון אליו אני פונה בימים אלו כאשר אני מחפשת פריט עבורי וגם לבית שלי. אז יאללה, צאו להכיר את החנויות בסביבה שלכם, למה אתם מחכים?

פוסט זה הופיע לראשונה בבלוג שלי בסלונה אך מאחר והאתר נסגר, הכנסתי אותו לכאן


bottom of page