האם יעוץ אישי מתאים לי? ואם כן איך בוחרים יועץ.ת?
top of page

האם יעוץ אישי מתאים לי? ואם כן איך בוחרים יועץ.ת?

עודכן: 28 ביולי 2021



כמו בכל תחום כיום, המידע הקיים לגבי ניהול כלכלי אישי הוא עצום. ממש אוקיינוס של מידע, ורובו חינמי: אתרים של יועצים, של גופים, ארגונים, חברות, דפים עסקיים, קבוצות בפייסבוק, קבוצות בוואטסאפ, ערוצים ביוטיוב, ספרים, הרצאות. וכמו באוקיינוס, אולי נלמד דברים חדשים, אך מרוב מידע בקלות גם מתבלבלים, מרימיים ידיים (טובעים) ולא מיישמים כמעט כלום.

וכך גם עם הדרכים ליישום המידע: סדנאות, קורסים (אונליין, אוף ליין), שירותים דיגטליים שונים, וכמובן ליווי וייעוץ אישיים, ע"י עמותות או אנשי מקצוע שזוהי פרנסתם.

יש אנשים שמיישמים מיד ובעצמם ובהצלחה, אפילו אחרי השתתפות בהרצאה או קריאת מאמר. אבל אלו המיעוט, במיוחד בתחום זה. אז בהנחה שאתם לא שייכים לקבוצה זו, והחלטתם שזהו, אתם מסתערים על התחום הזה, ממנו נמנעתם עד כה, או שניסיתם לבד ולא הצליח לכם, ואתם מתחילים לחפש את הדרך לא רק ללמוד אלא גם ליישם את ההמלצות בחייכם - איך תבחרו את הדרך הנכונה לכם? זה באמת לא קל. כדי לבחור נכון (ורצוי על הפעם הראשונה), תצטרכו להכיר את עצמכם, ומה עובד בשבילכם, במיוחד בתחום שנראה מפחיד מבחוץ לרוב האנשים (ההתמודדות עם כסף, עם גופים רשמיים, בירוקרטיה וכו'), ושאינו חד פעמי (כי ניהול כלכלי זה לא פרויקט חד"פ).

אני יודעת על עצמי, למשל, שלמרות שאני אוטודידקטית, בהרבה מקרים אעדיף לשלם עבור יעוץ אישי שיסגור לי סוגיות פתוחות שמציקות לי, במקום לבזבז המון שעות בשיטוט ביוטיוב ובקבוצות, ולפעמים אעדיף לרכוש קורס אונליין, שבו אוכל לצפות וליישם את הממלצות, בזמן שלי. זה תלוי בנושא כמובן.


אז תהיו כנים עם עצמכם, מתוך ההיכרות שלכם עם עצמכם, והחליטו מה מתאים לכם, ומה המטרות שלכם. בבקשה אל תלכו שולל אחר קורסים שנשמעים טובים אך סביר להניח שמכילים יותר מידע מאשר יישום פרטני (ולעתים אינם זולים כלל). כבר יצא לי לעבוד עם לא מעט לקוחות נפגעי קורסים שכאלו, שנראו מנצנצים מבחוץ, מכרו הרים וגבעות ובסוף ממש לא התאימו להם וכבר היה מאוחר מדי לבקש החזר כמובן שלכל אופציה יש מחיר שונה, אבל לרוב הוא מתגמד מול התוצאות, ומול התחושות הטובות של עשייה, סדר ורוגע המתלוות להשגת תוצאות ולא רק צבירת ידע (לא בכדי הסלוגן באתר שלי הוא "יישום זה הכח").

עוד דבר לדעת הוא שתחום הניהול הכלכלי הוא רחב הכולל הרבה תתי-תחומים, ורוב היועצים לא עוסקים בכולם, וטוב שכך. הם נעים מניהול תקציב, הבנה וסדר בפוליסות, יעוץ פנסיוני, יעוץ משכנתאות, ועד יעוץ השקעות ומימוש זכויות.


אם החלטתם שליווי אישי זו הדרך בשבילכם, ואתם ברורים לגבי המטרות שלכם מתהליך שכזה, אז קודם כל קחו בחשבון שתצטרכו להתמסר ולהפתח מאד לגבי חייכם ובעיקר הצדדים הכלכליים שלכם, וכן, להקדיש לזה סכום מסוים של כסף. האתגר הבא הוא למצוא את האחד או האחת. וכאן אני רוצה להציע לכם שיטה וקריטריונים לבחירת היועצ.ת בשבילכם:

  1. בקשו המלצות מאנשים שעליהם אתם סומכים (פחות מקבוצות בפייס, ואם כבר אתם מבקשים שם, אז פרטו את המטרות שלכם וסוג היועץ.ת המתאים.ה לכם, ובכלל תתחילו מחיפוש בקבוצות כי יש כבר הרבה פוסטים כאלו של המלצות).

  2. בחינת עמוד הפייסבוק והאתר של אותם יועצים מומלצים. תקראו שם על הנסיון וההכשרה של היועץ.ת, תראו אם אתם מתחברים לתוכן, לצבעים, לתמונות.

  3. יצירת קשר (במייל או וואטסאפ) עם היועצים שעברו אצלכם את הסינון בשלב 2 (3-4 זה מספיק בהחלט), ובהודעה רשמו מה אתם מחפשים, מה המטרות שלכם, וקצת על מי ומה אתם.

  4. תיאום שיחת טלפון עם היועצת - במידה והיועץ.ת עוסק.ת בתחום בו אתם מתעניינים, יועצ.ת טוב.ה ת.יתאם איתכם שיחת טלפון קצרה להבנת הצרכים הספציפיים שלכם, ובה כבר תוכלו גם לבחון את האישיות שלו.ה, את חוש ההומור, ואת הכימיה בינכם, שהיא סופר חשובה לתהליך שכזה (אל תזלזלו בתחושת הבטן שלכם). אם הם לא עוסקים בתת-תחום בו אתם מתעניינים, אז אולי יוכלו להפנות אתכם למישהו שהם מכירים שכן עוסק.ת בכך. יועצים מחפשים הצלחה גם הם, לכם יועץ.ת מעולה ת.יאמר לךאם לדעתה אין בינכם התאמה או אפילו אם הטיימינג אינו נכון עבורכם.

  5. קבלת הצעת מחיר מסודרת המפרטת את סוג התהליך, המבנה שלו, מטרותיו, עלויות, תנאי ביטול, כלים בהם תשתמשו, היכן מתקיים היעוץ, מספר הפגישות ואורכן, האם יש אופצייה לליווי אחרי סיום היעוץ ואם כן מה תנאיו, מה נדרש מכם לפני המפגש הראשון, מול מי מתנהלים בשוטף, מה הזמינות לבירורים וקבלת עזרה. בעיני זה סופר סופר חשוב לקבל הצעת מחיר שכזו, היא מזקקת את תיאום הציפיות בינכם, במיוחד בתחום שהדיוק והיסודיות הם אבני יסוד שלו (יועץ מבולגן פשוט לא יכול להיות יועץ מצוין בתחום זה!).

  6. אם אתם עדיין מתלבטים בין 2 הצעות בשלב זה, שווה לקיים פגישת היכרות בת שעה לפני החלטה, גם אם היא בתשלום (יועץ.ת טוב.ה יתנו לכם המון ערך גם בפגישה של שעה).

  7. תחזרו לכל אלו שנתנו לכם הצעות מחיר אך לא בחרתם, תודו להם על ההצעות, ותסבירו שבחרתם כרגע בדרך אחרת (ואם יש סיבה ספציפית שתרצו לשתף איתם מדוע בחרתם במישהו אחר - זה גם טוב ומקובל).

  8. מילה לגבי אופציית הליווי המתמשך (לאחר שלב הניתוח/ליווי הראשוני). לא כל יועץ.ת עושה זאת, אבל יש לא מעט אנשים הזקוקים לכך, והעלות הכספית מתאימה לכיסם, שכן הם יודעים שרק כך הם יצליחו לנוע וליישם את כל הנדרש. אז אם אתם חושבים שזה מה שתצטרכו, מאד חשוב שתשאלו אם יש אופציה כזו, עוד בשלב שיחת הטלפון. מהנסיון שלי, מי שבוחרים להמשיך עם ליווי אישי הם אנשים בגילאי 45+, חלקם פנסיונרים, לחלקם יש עסקים עצמאיים, חברה בע"מ אפילו, עברית אינה תמיד שפת אימם, הכנסותיהם נאות וכך גם ההוצאות, טיפול בכספים וב"ניירת" חשובים להם מאד אך הם פשוט לא מצליחים לבד. הליווי המתמשך הוא אחד התחומים החזקים שלי, יש לי לא מעט לקוחות אותם אני מלווה שנים ארוכות, והתוצאות מכך הן ברורות וניכרות גם בשורה התחתונה כפי שאפשר להתרשם מהאיור מטה של לקוחה שלי.


ממליצה להשתמש באותם קריטריונים שרשמתי גם לבחינת קורסים וסדנאות.

איור של לקוחה המתאר את המח שלה לפני העבודה עם דבי קצב ואחריה
איור של לקוחה המתאר את המח שלה לפני העבודה איתי ואחריה


יעוץ אישי עם דבי קצב
אני במהלך פגישה עם לקוחה



bottom of page