בינואר מתחילים לעבוד מסודר!
top of page

בינואר מתחילים לעבוד מסודר!

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" בשני חלקים: 25.12.13 ו 1.1.14

מדריך קצר, לפי תדירות ביצוע, של כל הדברים הראשיים הכלולים בעולם הפיננסי הביתי, אשר מהווים בעצם משימות שיש לעשות ו/או לעקוב אחריהם.

משימות יומיות

· בקשת קבלה/חשבונית בכל קנייה.

· רישום הוצאות (והכנסות) במזומן אשר עבורן לא קבלתם חשבונית.

משימות שבועיות

· תיוק מסמכים – בין אם מסמכים פיזיים או דיגיטליים, תייקו אותם בצורה הגיונית ושיטתית, לפי הנושאים העיקריים: הוצאות שוטפות, ביטוחים, חסכונות והשקעות, בנקאות, בריאות, עבודה, מסמכים חשובים, הוראות שימוש ותשלומים חשובים.

· חשבון הבנק – בדקו גם את צד ההכנסות וכמובן גם את צד ההוצאות, כולל עמלות הבנק, ומצב היתרה וקרבתה למסגרת.

· העברת נתונים מהקבלות והרישומים לטבלת מעקב מרכזית (באקסל או בתכנה ייעודית) ובדיקת "הוצאות בפועל" מול התקציב וביצוע פעולות מתקנות בהתאם לפער.

משימות חודשיות

· כרטיסי אשראי – השוו חיובים בתדפיס מול הקבלות שאספתם ובצעו בירורים לגבי חיובים לא מוכרים.

· תלוש משכורת – לפני התיוק, בדקו: את הניכויים מרצון, את הפקדות המעסיק ושלכם לפנסיה וכל הטבה אחרת הניתנת לכם, את גובה נקודות הזיכוי במס.

· הוספת הוראות הקבע למעקב התקציבי, והפרשת סכומים עבור הוצאות שנתיות.

פעם בשלושה חודשים

· ספקים (תקשורת, חשבונות הבית, קופ"ח) - השוו את החיובים החודשיים ואם יש מגמת עלייה, בצעו פעולות מתקנות (שינוי מסלול, ויתור על שירות מסוים).

· ביטוח – עיברו על הפרמיות שאתם משלמים באופן פרטי, וודאו שאתם יודעים לשייך פרמיה לסוג ביטוח. בדוחות הרבעוניים, בדקו שההפקדות שהיו אמורות להיות מופקדות ע"י גורם אחר אכן הופקדו, ובסכום המתאים.


להלן כל הדברים העיקריים הכלולים בעולם הפיננסי הביתי, אשר יש לבצעם (לפחות) פעם בשנה:

1. בדקו לעומק את הביטוחים – לאחר קבלת הדוחות השנתיים נסו להבין מהי מידת ההערכות שלכם לפנסיה, למקרה של מוות, סיעוד, ואובדן כושר עבודה. בדקו גם את התשואות שהקרנות דרכן מושקע כספיכם השיגו בשנה החולפת, ואת גובה דמי הניהול בפוליסות השונות.

2. פרויקט בנק –החליטו על חודש מסוים בשנה בו אתם לוקחים עליכם טיפול בנושאי בנק: בדקו לעומק את כל העמלות שאתם משלמים (דמי ניהול חודשיים, דמי הקצאת אשראי, דמי ניהול ניירות ערך, עלות הפקת פנקסי צ'קים, דמי כרטיס על כרטיסי האשראי וכו'), את גובה המסגרת והריבית על המינוס. נסו להשוות לעמלות שאחרים משלמים (תשאלו בני משפחה, חברים או אפילו נסו לחפש באינטרנט), ואם אתם מוצאים שאתם משלמים יותר, יש לכם בסיס למשא ומתן עם הבנק ו/או חברת האשראי. באותה הזדמנות שאתם כבר בבנק, וודאו שחתמתם על סעיף "אריכות ימים/הוותרות בחיים" ו/או ייפוי כח לחשבון של בן/בת הזוג (בהנחה שאלו רלבנטיים ו/או רצויים לכם).

3. תכניות חיסכון - בין אם תכנית החסכון שלכם נמצאת בבנק או בחברת ביטוח, הקדישו זמן פעם בשנה לבדיקת ההפקדות, הריביות/תשואות וגובה העמלות שאתם משלמים (אל תסמכו על חברת/סוכן הביטוח שהם גובים את מה שהבטיחו לכם – בדקו אותם! נעשות המון טעויות בתחום זה).

4. מו"מ עם ספקים –קיימת תחרות עזה בין ספקים בתחומים כגון תקשורת, לכם כדאי להיות עם האצבע על הדופק ולפחות פעם בשנה עשו השוואה מעמיקה בין הספק "שלכם" לספקים מתחרים. זה נכון בתחום הסלולר, הכבלים, האינטרנט, הטלפון הקווי וכמובן הביטוחים האלמנטריים (רכב, דירה). השוו את המחיר אך הכניסו למשוואה גם את רמת השירות והאמינות של הספק. אם אתם מרוצים מספק קבוע מסוים שלכם ברוב הפרמטרים מלבד המחיר, מנסיוני דווקא משא ומתן ברוח חיובית ומפרגנת, מוביל לתוצאות טובות יותר מאשר מו"מ אגרסיבי וכוחני. ואם אתם לא משיגים את התוצאה הרצויה, זכרו שהספקים ממציאים מבצעים חדשים כל הזמן (גם ללקוחות קיימים) על מנת לעוד בתחרות, אז מומלץ לנסות שוב כעבור כמה שבועות.


נקודה 1.1.14


נקודה 25.12.13


bottom of page