איך לעבור את החופש הגדול בכיף ומבלי להתרושש
top of page

איך לעבור את החופש הגדול בכיף ומבלי להתרושש

גם אתם חוששים מהחופש הגדול? הכנו לכם מדריך מלא, המבוסס על ניסיונן המקצועי והאישי של יועצת הורות (יעל עיני) ויועצת לכלכלת המשפחה (אני, דבי)


"האמת היא, שאני מפחדת מהחופש באוגוסט" היא אומרת לי במפגש בינינו. "מפחדת להיות עם שלושתם כל כך הרבה זמן. מה אני אעשה איתם? איך אני אתמודד?" השינוי הקיצוני בין היות הילדים במסגרות מרבית היום לבין החופש בו אנו מהווים להם את המסגרת, יוצר עבור הורים רבים חששות ופחדים מפני החופש (בין אם מדובר בחודש חופש ובין אם מדובר ב- 10 ימים).

החופש הוא זמן של "ביחד" כל הילדים נמצאים למשך כל היום עם ההורים והורים רבים חוששים מהצורך להפעיל את הילדים, להיות איתם, לדאוג לצרכיהם (הפיזים והרגשיים) וגם לא לאבד את הצפון בהוצאות כלכליות.

התחושה הזאת מוכרת לי. הורים רבים חשים זאת.

החופש הגדול, ואוגוסט בפרט טומנים בתוכם פוטנציאל להרבה אי ודאות וכאוס. וכשיש כאוס, זה לא כיף. לא לילדים, לא לנו ולא לחשבון הבנק שלנו.

אז מה עושים?

כבר עכשיו מתארגנים על החופש, ובמיוחד לימים אחרי שהקייטנות מסתיימות. מחליטים מה יהיה, מה נעשה, כמה נוציא ומתי. כשהכל מתוכנן יש המון מקום לספונטניות ויחד עם זאת, ההתנהלות בוודאות מאפשרת לנו להיות אלו ששולטים בחופש ולא אלו שהחופש שולט עליהם.

חופש הוא תפיסה. הוא בחירה של נקודת המבט שלנו. כל עוד נפחד מהחופש ומהילדים שלנו, זה מה שנקבל. חופשה מאוד לא מהנה. אבל ברגע שנחליט, שאפשר ליהנות בחופש ואפשר ליהנות עם הילדים שלנו וברגע שנבין ונחליט שהחופש הוא גם החופש שלנו ואנחנו לא רק מתפקדים בו על תקן המפעיל המשפחתי, אלא ממצים אותו גם עבורנו, כבר הבטחנו לעצמנו חופש מהנה יותר.

כדי לחזק את ההיבט התפיסתי שהחופש יכול להיות כייף ומשמעותי עבור הילדים וגם עבורנו ההורים, ישנם כלים, שכאשר אנחנו מיישמים אותנו הם עוזרים לנו בהתנהלות שלנו וסוללים בפנינו את הדרך לחופשה מהנה. להלן 3 עקרונות מנחים ואחריהם, בפרוטרוט, כל שלבי התכנון, הביצוע וטבלאות. אתם מוזמנים לאמץ וליישם את כולם או חלקם.


העקרונות

· תכננו מראש, כפי שכתבנו במאמר הקודם – תוכנית יוצרת ודאות ומאפשרת שקט. גם לכם וגם לילדים שלכם. ומכיוון שכל תוכנית היא בסיס לשינויים, במסגרת הנתונה שתכננתם לעצמכם יש הרבה גמישות ואפילו מקום לספונטניות.

שבו בימים הקרובים, על יולי אוגוסט ותכננו אותם: מתי יש קייטנות, מתי מטיילים ולאן. ישראל משופעת במקומות יפייפיים מקומות יפייפיים ללא עלות, או בעלות סמלית. ישנם הרבה מרכזי מבקרים, שמבקשים הרשמה מראש – זה הזמן להירשם ולנצל את ההזדמנות לסגור את היום הזה ביומן.

באופן אישי, אנו ממליצות על בין 2 ל – 3 פעילויות חוץ בשבוע. מעבר לזה, זה עמוס, זה צפוף וזה מפסיק להיות כיף. בשאר הזמן, אפשר בהחלט להישאר בבית, ללכת לפארק המקומי, או לאפשר לילדים להיפגש עם החברים שלהם. אנחנו לא חייבים להיות בתנועה כל הזמן.

· העבירו את האחריות אליהם ועיבדו איתם בשיתוף פעולה: בידקו איתם מה הם רוצים לעשות, איפה הם רוצים להיות ובדקו אתכם אם זה מתאים לכם (מבחינה ערכית, כלכלית ואישית).

· יציאות מהבית לא חייבות להיות הוצאה כספית. זה נכון שהקניון מלא פיתויים ותמיד נחמד יותר לאכול משהו קנוי מאשר את האוכל שהבאתם מהבית אבל העובדה שהילד רוצה לא אומרת שצריך להיענות לרצונות שלו. תכננו את הקניות שלכם כך שאם יצאתם לאירוע בקניון (או בבריכה או בכל מקום אחר) ואינכם רוצים להיכנע לפיתויים שהמקום מציע תהיו ערוכים בהתאם הן מבחינת האוכל- הביאו אוכל שהכנתם, והן מבחינת תיאום הציפיות. ילד שיודע שלא יקנו לו כלום בקניון, גם אם הוא מבקש ויקבל את התשובה "לא" יהיה לו קל יותר מאשר ילד ש"פתאום" אומרים לו "לא". כך, שרגע לפני שיוצאים מהבית הסבירו לילד מה יהיה אפשרי ומה לא יהיה אפשרי במקום שאליו אתם הולכים. לחליפין, אפשר להקצות לכל ילד סכום סמלי (5-20 ₪) וללמד את הילד להתנהל עם הכסף הזה.


תכנון ויישום – שלבים וטבלאות

שלב 1: סיעור מוחות

מה עושים? יושבים כל המשפחה ביחד, ומבקשים מהילדים שיזרקו רעיונות לפעילויות שירצו לעשות בחופש הגדול. רושמים את הכל בטבלה כמו זו בתמונה בהמשך (ניתן להוריד פורמט כאן), לפי הילד המעוניין בפעילות והאם היא "בבית" או "מחוץ לבית". דגשים חשובים:

· רישמו גם את הדברים שאתם, ההורים, רציתם לעשות עם הילדים בבית במהלך השנה ולא הספקתם – מללמד את הילד לקשור שרוכים עד מיון הצעצועים בחדר או בילוי משותף עם כל אחד מהם לבד, עד פעילויות כלליות ומשותפות לכולם – אפייה ביחד לדוגמא, או הקראת ספר שכולם אוהבים.

· את הרעיונות לפעילויות מחוץ לבית, רישמו בסדר יורד לפי העלות שלהן – מחינם ליקר. לדוגמא, לתרגל רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר, בילוי בגינה השכונתית אחר הצהריים (כי רק בשעות אלו זה אפשרי מפאת החום), חברים שכל אחד מהילדים ירצה להזמין או ללכת לשחק או לישון אצלם, ביקורים אצל קרובי משפחה וכו'. ממש בסוף הרשימה נמצאים הבילויים היקרים – בריכה, סרטים, הצגות, מוזיאונים, פארק מים.

· קיימת חשיבות רבה לרישום הרעיונות על דף ותלייתו במקום בולט בבית, כדי שברגע האמת לא נהיה ב"בלק אוט רעיונות" ונתפתה לבצע את אחת הפעילויות השכיחות אך היקרות. המשיכו לשרבט עליו רעיונות גם במהלך החופש.

מנסיוננו, תגלו שהחלק העליון מתמלא בהמון פעילויות, פעילויות שהן בעצם "זולות" מבחינה כספית, אך חשובות ומהנות ביותר. נכון, ביצוען מצריך את הזמן והאנרגיה שלנו ההורים, אך זה בדיוק מהות הבילוי עם הילדים בחופש. בנוסף, הפעילויות הללו אינן יקרות ומאפשרות להעביר זמן רב מתוך מכסת ימי החופש. לרעיונות נוספים למשחקים מדליקים מקוריים ובעלות אפסית – כנסו לעמוד מיוחד באתר של "תיבת ההפעלות".


שלב 2: יישום – מלמעלה למטה

עכשיו צריך לתכנן את החודשיים הבאים: להזמין פעילויות המצריכות רישום מראש ולתכנן את הימים שבהם נעשה פעילות רגועה בבית. כל זאת בהתחשבות בתקציב שלנו כמובן.

· סינון הרעיונות – תתחילו בבירורים על מנת לבדוק אם הרעיונות שרשמתם הם בכלל ברי ביצוע, מבחינת גיל הילדים, שעות פתיחה ועלות. השתמשו באתרים או בעמודי הפייסבוק של המפעילים אך מומלץ גם לבצע בירור טלפוני אם עולה חשד שהמידע באתרים אינו מעודכן. ניתן גם לחפש באתרים המאגדים פעילויות בילוי כגון Active4Kids, Tip4Trip . ברגע שמצאתם פעילות המתאימה לכם מכל ההיבטים החשובים לכם – מהרו להזמין ולשבץ ביומן. גם את הפעילויות בבית מומלץ לשבץ ביומן. אם המטרה שלכם בקיץ, היא ללמד את הילד לרכב על אופניים, אם לא תקצו לזה זמן מוגדר, הסיכוי שזה יתמוסס גדול, בחזקת "מה שלא ביומן-לא קיים".

· "היומן" – גם במקרה זה כדאי להשתמש בטבלה או לוח פיזי שיהיה חשוף לעיני כל המשפחה (מלבד ביומן בסמארטפון שהוא בעיקר עבורנו): לוח שנה או לוח מחיק או גיר גדול המראה את כל החודש במבט אחד. שבצו את שם המבוגר האחראי לכל יום (אבא/אמא/סבתא/בייביסטר), ואת הפעילויות שהזמנתם, ולתאריכים אחרים פעילויות טנטטיביות. הקפידו שיהיו לפחות יומיים הפרש בין שתי פעילויות אינטנסיביות מחוץ לבית.

· מעקב עלויות - את כל הנתונים שביררנו, במיוחד העלויות, שבצו בטבלת הוצאות וכמובן רישמו את ההוצאה בפועל (מומלץ כמובן באקסל או ב Google Sheets – ניתן להוריד פורמט כאן), כדי לוודא שאתם לא חורים מהסכום הקצוב למטרה זו.

· אוכל – מומלץ לעשות רשימה נפרדת עם רעיונות לארוחות. מניסיוננו, אם אלו לא יהיו כתובים ומול העיניים של כולם בבית, לא תתארגנו כראוי, ואז הפתרונות המהירים יהיו יקרים ולא מזינים במיוחד. בנוסף, לארוחות שמוכנות בבית (במקום לקנות בחוץ) יש ערך נוסף (כן, גם אם מדובר בפיתה עם קטשופ ושניצל) - החינוך להתארגנות מראש, לחשיבה מקדימה ולחיסכון. לא בכל פעם שיוצאים החוצה צריך לאכול במסעדה. וישיבה בפארק עם הילדים עם אוכל שהכנו בבית שונה לחלוטין מישיבה במסעדה.

· חומרי יצירה - מומלץ להתחיל לאגור כבר עכשיו קרטונים, מגזינים, מיכלי פלסטיק ושאר חומרים שבדרך כלל זורקים למחזור. ניתן למצוא מגוון רחב של רעיונות יצירה של מחזור (ורעיונות בכלל) באתר "פינטרסט" "pinterest".

· קיימות פעילויות רבות שלא ניתן להחליט לגביהן מראש ואותן נסגור קרוב יותר למועד ביצוען, כגון סרטים, הצגות, באולינג, פעילויות חינמיות בקניונים.

· אנו ממליצות להכין, בפתחו של כל שבוע, טבלת פעילות שבועית. לדוגמא והסברים – לחצו כאן.

· בנוסף לתכנון הפעילויות, ודאו כי יש לכם את כל המצרכים לארוחות בשבוע הקרוב, וקנו מראש כמה הפתעות קטנות מהחנויות בשקל או הכל בדולר, פירות וחטיפים מהסופרמקט.

חשוב!!! מאד לשמור על חוש הומור בחופש, לקחת דברים בקלות ולהנות.

אז לסיום – מגישות לכם טבלת תכנון הומוריסטית שהתגלגלה ברשת בזמן האחרון (לא ברור מהו המקור ולמי לתת את הקרדיט על היצירתיות). אמנם היא בעיקר מצחיקה אך תודו שיש בה כמה רעיונות שבהחלט ניתן ליישם, לא?


תכנון זה כל הסיפור

שיהיה לכולנו חופש גדול מהנה, בטוח, משפחתי - ואולי גם הראשון שבו אנו שולטים בהוצאות ולא הן בנו.


הכותבות:

יעל עיני, מחזקת קשרים בין הורים וילדים.



בעלת BA בפסיכולוגיה וניהול, מנחת קבוצות מוסמכת, מדריכת הורים בשילוב כלים מעולם המודעות ומעולם ההתפתחות האישית באמצעות כלים עוקפי מוח.

יוצרת הדיסק: להאיר את ההורה שבפנים וכותבת ספר הילדים: "המקום בו אלהים נמצא".

972-50-6655905

ניתן לבצע שיחות הדרכה באמצעות הסקייפ.

www.beaparent.co.il

דבי קצביועצת מוסמכת לכלכלת המשפחה. עוזרת למשפחות "לעשות סדר" בכל העניינים הכלכליים. יוזמת הקונספט "מתנה במעטפה". כותבת ומרואיינת קבועה ברשת, רדיו וטלוויזיה.

debbie@debbiekatzav.com ניתן לבצע שיחות יעוץ גם באמצעות הסקייפ, בעברית ובאנגלית.

www.debbiekatzav.com




פוסט זה הופיע לראשונה בבלוג שלי בסלונה אך מאחר והאתר נסגר, הכנסתי אותו לכאן




bottom of page