איבדתם שליטה? 6 טיפים להתנהלות חכמה בעידן אפליקציות העברת כספים - BIT, PAYBOX, PAY
top of page

איבדתם שליטה? 6 טיפים להתנהלות חכמה בעידן אפליקציות העברת כספים - BIT, PAYBOX, PAY

עודכן: 18 בינו׳ 2021


בחודשים האחרונים פרצו לחיינו לפחות 3 אפליקציות להעברת כספים דרך אנשי הקשר שלנו בסמארטפון, ללא צורך בפרטי חשבון הבנק שלהם. האפ'ס הללו אפילו מאפשרות חיוב לא דרך חשבון הבנק אלא דרך כרטיס האשראי. השימוש ביותר מאחת מהן עלול לגרום לבלבול ולחוסר שליטה על ההוצאות. קבלו את הטיפים שלי להחזרת השליטה


כחובבת טכנולוגיה מושבעת, וכמובן מתוקף מקצועי כיועצת כלכלית, התקנתי את שלושתן בטלפוני, ואני משתמשת באופן קבוע למדי בשתיים מהן. האפליקציות הללו מאד שימושיות וקלות למדי לשימוש (אחרי שקצת מכירים אותן). ניתן להשתמש בהן למטרות אישיות (Paybox) וגם למטרות עסקיות (קבלת תשלום מלקוחות גם באשראי – PepperPay, Bit ). אממה….השימוש ביותר מאחת מהן עלול לגרום לבלבול ולחוסר שליטה על ההוצאות. וזאת לא רק תחושה שלי, אלא של חברות ולקוחות, שפנו אלי עם בקשה שאתן טיפים להחזרת השליטה על ההוצאות. אז הנה – 6 טיפים שימושיים.

מה הבעיה?

להלן דוגמא טיפוסית (ועם המון קשר למציאות):



לא צריך הרבה מילים כדי להבין את כמות וסדר גודל הסכומים העוברים דרך האפליקציות הללו כל חודש, אשר היעוד של כל סכום שונה מאד מהיעוד של הסכום שאחריו. איך יודעים על מה שילמנו??


הטיפים שלי

1. חברו רק כרטיס אשראי אחד לאפ'ס הללו. אם יש לכם יותר מכרטיס אשראי אחד (ולרוב הישראלים יש…), הקפידו להגדיר תמיד את אותו כרטיס לכל האפליקציות, ואפילו לאתרים כגון גוגל, פאייפל ואחרים.

2. "היסטוריית פעילות". לימדו היכן רואים את היסטוריית הפעילות בכל אפ. הלן הדגמות בשתיים מהן:


Paybox:

Pay:


3. הורדת נתונים לאקסל. מדי חודש, כנסו לאתר של כרטיס האשראי שלכם, והורידו ממנו את היסטוריית התנועות שלכם לחודש שחלף, כקובץ אקסל. בנו לעצמכם גליון אקסל אחד שבו תדביקו כל חודש את הנתונים החדשים מתחת לאלו הקודמים. ליד כל תנועה – במיוחד התנועות שנעשו דרך אפליקציות כגון הנ"ל אבל גם דרך paypal, גוגל, אייטיונס וכו' – רישמו על מה הוצאתם. העזרו ב"היסטוריית הפעילות" בכל אפ כדי למצוא את התשובות. להלן הפרשונים של הטבלה הנ"ל:


אלטרנטיבה לנ"ל (או בנוסף – למיטבי מעקב כמוני…) היא להכניס כל הוצאה, ללא קשר לאיך שולמה – אפליקציה, מזומן, אשראי, העברה בנקאית – למעקב באפליקציית תקציב כגון TOSHL אהובתי.


4. קבלתם תשלום באמצעות אחת האפ'ס הללו? אם אתם בצד המקבל, או כבעל עסק שקיבל כך תשלום מלקוח או כמארגן "קבוצת רכישה" פרטית מסוימת (יום הולדת, תרומות וכו'), אזי הכסף מתקבל לחשבון הבנק שלך (ר' הערה חשובה בהמשך). והנה אחת הבעיות הגדולות עם האפליקציות האלו, שאני מקווה שימצא לה פתרון במהרה: תיאור התנועה בחשבון הבנק הינו "העברה/הפקדה פ" ואין אפשרות ללחוץ ולראות פרטים נוספים. כשיש לך רצף ארוך של זיכויים כאלו בחשבון הבנק, שלכולם אותו שם תנועה (ואפילו לא כתוב את שם האפליקציה במלואו) ורק הסכומים משתנים קצת (וגם זה לא תמיד), ואין אפשרות לראות פרטים נוספים בהקלקה על השורה בחשבון עצמו – לך תבין ממי כל תשלום. במקרה זה ה "פ" הינה הרמז היחיד לכך שמדובר ב Pepper Pay. הפתרון שלי דומה לפתרון שנתתי בטיפ 3 – הורדת נתוני הבנק לגיליון אקסל רץ, ורישום ליד כל זיכוי – ממי ובגין מהו (יש להעזר כמובן באזור "היסטוריית הפעילות" של האפליקציה כדי לבאר לעצמכם מה זה מה, כאשר הסכומים והתאריכים אם הרמזים לכך).


** הערה חשובה לגבי קבלת הכסף לחשבון הבנק – יש הבדל קריטי בין Paybox (או כל אפליקציית איסוף קבוצתי אחרת) לאפ'ס אחרות לשימוש אישי. באלו, הכסף מתקבל באופן ישיר לחשבון הבנק של מבקש התשלום, כפי שהסברתי בטיפ 4. במקרה של איסוף קבוצתי, הכסף נאסף ונשמר ב"קבוצה וירטואלית" ולא נמשך לתוך אף חשבון בנק, עד שמנהל הקבוצה לא מבצע "משיכה" בפועל – לחשבון שלו או של ספק שירות מסוים.


5. שאלות ותשובות. בתוך כל אפ יש אזור לשאלות ותשובות, חשוב שתעברו עליהן. ואם התשובות לא רלבנטיות לשאלות שלכם או אינן מובנות דיין, אני ממליצה ליצור קשר עם אנשי האפ באופן ישיר דרך דפי הפייסבוק שלהן. אני עשיתי זאת וקבלתי מענה, יחסית מהר, מכולן. בנוסף, ל Paybox יש קבוצות שבה חברים גם אנשי האפ, ושם ניתן לקבל תשובות מהם או ממשתמשים.


6. מתנה במעטפה. לאחרונה התחילו להשתמש ב Paybox כאלטרנטיבה למתן כסף מזומן במעטפה (כמובן רק אחרי שהוחלט באופן כיתתי ש"מתנה במעטפה" זה הנוהג המקובל). אני חייבת להודות שיש לי רגשות מעורבים בקשר למנהג זה. מצד אחד – אני בעד טכנולוגיה והתפתחות. מצד שני – אני מרגישה שמתן מתנות לילדים קטנים (גילאי 7-11) בדרך זו ולא ככסף פיזי במעטפה יחד עם ברכה מהלב, יוצרת ניכור בין הילד הנותן למקבל, כי הילד הנותן אינו שותף כלל להכנת המתנה כפי שהוא שותף לזאת ב"מתנה במעטפה" רגילה, וכי המקבל לא רואה את המתנה/מעטפה פיזית. מעבר לכך, חייבים לסמוך על ההורה של הילד המקבל שאכן יעביר את הכסף, שהצטבר בחשבונו, לילד עצמו, וכבר שמעתי על הורים שלא עושים כך. וזה חבל מאד, כי אחת המטרות של "מתנה במעטפה" הינה חינוך כלכלי מגיל צעיר, ואם הילד המקבל לא רואה ומרגיש את הכסף, הרבה יותר קשה (ואולי אפילו בלתי אפשרי) ללמד אותו על ניהול הכסף שלו. אני מניחה שעם הזמן (ועם התחכום הרב של ילדינו מגיל מאד צעיר) ימצא לזה פתרון, אך עד אז, אני מציעה להמנע מכך ואם אין ברירה – אז ממש להשקיע בברכה (רגילה, מודפסת וצבעונית!).


פוסט זה הופיע לראשונה בבלוג שלי בסלונה אך מאחר והאתר נסגר, הכנסתי אותו לכאן


יש לכם את כל אלו בטלפון שלכם?

bottom of page