נולד לכם ילד? צ'קליסט לעדכונים רשמיים ואף לחסכון כספי
top of page

נולד לכם ילד? צ'קליסט לעדכונים רשמיים ואף לחסכון כספי

עודכן: 18 בינו׳ 2021


צ'קליסט של כל מה שצריך לעשות כדי לרשום את הילד לכל הגופים הרשמיים, ולהנות מהטבות מסוימות עבור המשפחה שגדלה.


לפני כחודש, לחברים קרובים שלי (הי עומר!) נולד במזל טוב הילד הרביעי . בהשראתם (וגם קצת בעזרתם) ערכתי צ'קליסט של כל הבירוקרטיה הקשורה לילד ו/או להוריו פוסט-לידה, מול גופים רשמיים, וגם מול גופים מסחריים. נכון שרובם הם "תהליכי אין ברירה" אך יש כאלו שדווקא מעניקים הטבות וחיסכון עבור המשפחה שגדלה.


צ'קליסט לעדכונים רשמיים ואף לחסכון כספי כשנולד ילד/ה

רישום במשרד הפנים: רישום הילד מתבצע כבר בבית החולים, לרוב בשלב זה גם נבחר ונרשם שם הילד. משרד הפנים ישלח ספחים חדשים לתעודות הזהות של שני ההורים. הטיפ שלי: סרקו את הספחים ושמרו במחשב.

תעודת לידה: מתקבלת אוטומטית ממשרד הפנים בדואר כחודש אחרי הלידה. אם רוצים תעודה דו-לשונית (עברית/אנגלית), ללא עלות – יש למלא ולשלוח טופס זה. כמובן ניתן גם לגשת לסניף אם זקוקים לתעודה בדחיפות. הטיפ שלי: סרקו את תעודות הלידה ושמרו במחשב ואת המקור שמרו בניילונית בקלסר "מסמכים חשובים".

קופת חולים: מומלץ לגשת פיזית לסניף של קופת החולים של האם ולרשום את הילד החדש לקופה, כולל קבלת כרטיס קופ"ח עבורו, וכמובן להוסיפו לביטוח המשלים שיש לשאר המשפחה, כולל סיעודי של הקופה (בין גיל 0 עד 18 העלות היא 0 ₪ אך חשוב לבקש להצטרף – זה לא אוטומטי!). גם לרך הנולד יעשו "חיתום" רפואי עבור צירופו לביטוח הסיעודי (הצהרת בריאות) וחשוב לצרפו למרות שבפועל אין כיסוי – כרגע – למקרה ביטוח שאירע לראושנה לפני גיל 3 (ההחרגות האלו עשויות להשתנות בקרוב, חוקי הביטוח הסיעודי עוברים רפורמה כרגע). הטיפ שלי: בקשו לקבל 2 כרטיסי קופת חולים עבור הילד – אחד לכל הורה (זה חינם בשלב ההנפקה הראשונית).

רישום בטיפת חלב: פתחו תיק עבור התינוק החדש בטיפת החלב, בה יבצעו מעקב גדילה, חיסונים, בדיקות וכו' עבור התינוק (וגם יטפלו קצת ביולדת). הטיפ שלי: בקשו המלצות מחברות באזור מגוריכם והשייכות לאותה קופת חולים (וזכרו שגם הנגישות חשובה) – דרך קבוצות המאמות המקומיות בפייסבוק.

מענק לידה: בעקבות הרישום במשרד הפנים, מתקבל באופן אוטומטי לחשבון הבנק של היולדת תשלום עבור השתתפות בהוצאות הראשונות בגין הלידה (בין 1751 ₪ ל 525 ₪ – תלוי במספר הילדים במשפחה, למעט תאומים ושלישיות עבורם הסכומים הינם 8757 ₪ ו- 13136 ₪, בהתאמה). במידה ומדובר בלידה בחו"ל או אימוץ או תהליך פונדקאות – יש להגיש תביעה לביטוח לאומי. הטיפ שלי: עקבו בחשבון הבנק שהסכום התקבל ושהינו נכון.

עדכון מעסיק: האב והאם מקבלים נקודות זיכוי במס בגין התינוק החדש (כלומר הפחתה מסכום המס המשולם, רטרואקטיבית מתחילת השנה). לכן יש לדבר עם חשב השכר אצל המעסיקים של שני בני הזוג ולבקש לעדכן את נקודות הזיכוי (ביצוע שינוי לטופס 101), ועדיף עוד בשנת המס הנוכחית (כן, גם אם הילדה התרחשה לקראת סוף השנה ובסוף שנת המס העובדת נמצאת בחופשת לידה). עדכון נוסף למעסיק – במידה והאב מעונין בחופשת אבהות (3 ימים על חשבון ימי החופשה בתשלום + 2 ימי מחלה ע"ח המעסיק) – לא צריך את הסכמת המעסיק ל"חופשה" זו, יש רק להודיע לו איך לקטלג את הימים שלקחתם. הטיפ שלי: השוו את תלוש השכר לאחר הלידה לזה שלפני ע"מ לבדוק שנקודות הזיכוי עודכנו ובקשו הסבר/תיקון לכל מה שאינו מובן/נכון.

חופשת לידה – תקופת זכאות/משמעות לזכויות פנסיוניות: עובדת עם ותק של למעלה משנה במקום העבודה זכאית לחופשת לידה בת 26 שבועות, כאשר רק עבור חלק מתקופה זו ניתנים דמי לידה, ובמקביל אל תקופת דמי הלידה (ולא חופשת הלידה!) ניתנות ההפרשות לקופות השונות. כך שאם מאריכים את חופשת הלידה יש לדאוג להפקדות עצמיות ע"מ לשמור על רצף זכויות פנסיונית (חשוב ביותר!!). הטיפ שלי: ערכו חשוב האם זה מסתדר לכם כלכלית.

דמי לידה: דמי לידה משולמים במשך 15 שבועות, במקום משכורת בעצם. מקומות עבודה מסודרים בדרך כלל ישלחו בעצמם את נתוני השכר לביטוח לאומי ודמי הלידה יתקבלו ללא צורך בהגשת בקשה לביטוח לאומי. כך גם במקרים של עובדת עצמאית, עובדת שקיבלה קצבת שמירת הריון או דמי אבטלה לפחות עד חודש לפני הלידה. במידה ומקום העבודה לא עושה זאת, יש למלא ולהגיש טופס 355 של הביטוח הלאומי. לא יאוחר מ 12 חודשים מיום הזכאות הראשון לדמי הלידה. במידה והאב מחליף את האם בחופשת הלידה יש למלא טופס אחר – טופס 360. הטיפ שלי: שמרו עותק של הטפסים שאתם מגישים.

קצבת ילדים: הקצבה משולמת בסביבות ה 20 לחודש, לכן תשולם באותו חודש למי שילדה לפני ה- 15 לחודש ובחודש העוקב למי שילדה אחרי מועד זה, כאשר יתכנו פערים לפעמים. מחשבון סכום הקצבה כאן. הטיפ שלי: עקבו אחר הסכומים הנכנסים לחשבון הבנק תחת הסעיף "קצבת ילדים".

חיסכון לכל ילד: יש לבחור היכן ינוהל החיסכון של הרך הנולד תוך 6 חודשים מיום הלידה, וכמובן לבחור את מסלול ההשקעה והאם להכפיל את הסכום ע"י ויתור על 50 ₪ מתוך קצבת הילדים. כל המידע כאן. הטיפ שלי: הירשמו לאתר של החברה בה בחרתם שהכסף ינוהל.

ביטוח בריאות פרטי: במידה ויש לכם ביטוח רפואי פרטי, דרך המעסיק ו/או באופן פרטי לחלוטין, דאגו להוסיף את העולל החדש. הטיפ שלי: ודאו שאתם מקבלים אישור בכתב על ההוספה.

ביטוח סיעודי פרטי: אם יש לכם ביטוח סיעודי פרטי לשאר המשפחה, תרצו מן הסתם לצרף את התינוק, אך זאת ניתן לעשות רק מגיל 3. הטיפ שלי: רישמו לעצמכם תזכורת ביומן לעוד 3 שנים (הזמן עובר מהר!).

תאגיד המים: ככל שיותר נפשות מתגוררות בדירה – כך תעריף המים נמוך יותר. כיום ניתן להגיש עדכון דרך אתרי האינטרנט של התאגידים או במייל, בצירוף ספח תעודת זהות מעודכן של ההורה. הטיפ שלי: בדקו בחשבון הבא שמספר הנפשות אכן עודכן.

עדכון מוטבים/צוואה: בקשו מחברות הביטוח בהן יש לכם ביטוחים/חסכונות טופס עדכון מוטבים (לרוב ניתן למצוא אותם לבד באזור ה"טפסים" באתר של כל חברה), מלאו ושלחו לחברה (חלקן מתעקשות עדיין על טופס מקורי אז נדרשת שליחה בדואר). אם יש לכם צוואה – הוסיפו או שנו את הצוואה כך שתתאים להרכב המשפחתי החדש. הטיפ שלי: ודאו שאתם מקבלים אישור עדכון מוטבים (בכתב) מכל חברה בה עדכנתם.

גמלת שמירת הריון: במידה ורלבנטי בלבד. אחרי 30 יום של שמירת הריון ניתן להגיש את התביעה (כלומר זה עשוי להיות עוד לפני הלידה): טופס 330 ממולא ידנית (תביעה לתשלום גמלה לשמירת הריון) + אישורים רפואיים ומהמעסיק, וטופס 331 אישור רפואי להמשך גמלה לשמירת הריון. ניתן להגיש הכל דרך אתר האינטרנט של ביטוח לאומי בלינק הנ"ל. הטיפ שלי: שמרו עותק של כל המסמכים שאתם מגישים כולל תיעוד של מועד ואופן ההגשה (אינטרנט או ידנית ולאיזה סניף בדיוק).

חיסכון נוסף: בנוסף ל"חיסכון לכל ילד" אם יש באפשרותכם לחסוך עבור העולל החדש – מה טוב (לעיתים אלו הסבים שעושים זאת). ודאו שאתם בוחרים תכנית טובה עם תשואות מתאימות, ולא בהכרח בחשבון חיסכון בבנק עם תשואות מינימליות/אפסיות. הטיפ שלי: מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות נייטרלי.

שעת הנקה ("שעת הורות"): אחרי החזרה לעבודה, עובדת (במשרה מלאה) זכאית להעדר שעה ביום למשך 4 חודשים אחרי חופשת הלידה, ללא פגיעה בשכר, ללא קשר לאם היא מניקה או לא. ניתן לחלוק זכאות זו עם האב. הטיפ שלי: החליטו האם מתאים לכם לחלוק את הזכאות בינכם.

הפרשי דמי לידה: שימו לב בבקשה – רבים לא יודעים זאת ולא מקבלים את המגיע להם – מביטוח לאומי! אם לאחר תשלום דמי הלידה מביטוח לאומי, העובדת מקבלת, במהלך 11 החודשים מיום הזכאות הראשון לדמי הלידה, תשלום נוסף כגון דמי הבראה, בונוס, ביגוד, העלאה בשכר, המתייחס גם לתקופה שלפיה חושבו דמי הלידה, וסכום התשלום עולה על רבע משכר המינימום, או אם העובדת קיבלה הפרשי שכר עבור תקופת העבודה שקדמה לתשלום דמי הלידה – אזי היא זכאית לקבלת הפרשי דמי לידה! יש להגיש תביעה, תוך 12 חודשים מיום תשלום ההפרשים ע"י המעסיק. הטיפ שלי: עשי חישוב מדויק האם את זכאית – את עשויה לגלות שמדובר בהרבה כסף! (מנסיון אישי, בזמן שעבדתי אצל מעסיק ענק – הם פספסו את העובדה שהייתי זכאית להפרשים ואני גיליתי זאת רק אחרי שעזבתי. כמובן שבזכות נחישות רבה מצדי קבלתי את כל מה שהיה מגיע לי).

דרכון: החל מ 1.6.17 מונפקים אך ורק דרכונים ביומטריים, גם לתינוקות וילדים. זכרו שדרכונים לילדים מתחת לגיל 18 הינם בתוקף רק ל 5 שנים, אחרי תקופה זו יש להגיש בקשה לדרכון חדש. הטיפ שלי: בין נובמבר לפברואר זול הרבה יותר להוציא דרכון.

דרכון זר: במידה ויש לכם אפשרות להנפיק לילדכם דרכון זר, עשו זאת בהקדם, דרך השגרירות הרלבנטית (תהליכים אלו לוקחים בדרך כלל זמן רב). הטיפ שלי: בררו לפני ההגעה לשגרירות מה התהליך ומה בדיוק נדרש להביא אתכם.

מתנות קטנות: אל תשכחו לנצל את "ערכות הלידה" שניתן לרכוש בסכומים סמליים (בין 13 ל 25 ש"ח) מרשתות מסחריות שונות (הפארמים, שילב). מידע נוסף כאן. הטיפ שלי: זכרו שעל מנת לקבל את הערכות האלו תדרשו למסור המון פרטים אישיים – תשקלו עלות:תועלת.


פוסט זה הופיע לראשונה בבלוג שלי בסלונה אך מאחר והאתר נסגר, הכנסתי אותו לכאן

פוסטים קשורים

הצג הכול

ילדים יקרים

מחפשים פעילויות חינמיות ברשת (ומביאים אוכל מהבית), בודקים היטב האם כל תשלומי החובה לבית הספר הכרחיים (תתפלאו, יש כמה מיותרים), ומלמדים את...

bottom of page