יותר מחצי מדינה באוברדרפט - למה ומה עושים?
top of page

יותר מחצי מדינה באוברדרפט - למה ומה עושים?

עודכן: 21 בדצמ׳ 2020


אנחנו לא צריכים דוח של הלמ"ס כדי לדעת את זה.

למה כל כך הרבה משפחות נמצאות באוברדרפט? גם משפחות מבוססות, כמו רבים מלקוחותיי:

4 סיבות:

1. יוקר המחיה בארץ / חוסר פיקוח רגולציה ותחרות כמעט בכל התחומים - מבנקאות, ביטוח, רשויות מקומיות, שוק המזון (ראו דוגמת הארנונה). המדיה שמה פוקוס בעיקר על זה, אך זה ממש לא הסיבה היחידה.

2. חוסר התנהלות כלכלית – לא בונים ומנהלים תקציב, לא עוקבים אחר הוצאות. למה? חוסר ידע איך לעשות ולגבי זכויות אך בעיקר התירוצים הרגילים של חוסר זמן / זה מבאס / זה לא כיף.... ולמה זה? כי הנושא הזה לא נמצא באוטומט שלנו כמו שנמצאות מטלות יומיומיות אחרות (ניקיון, בישול, קניות...., אפילו כושר כבר נמצא אצל הרוב במודעות ועושים הרבה לגבי זה). ולמה לא נמצא באוטומט? כי לא חינכו אותנו לזה!!! אז הכל מתחיל ונגמר בחינוך...

3. עיניים גדולות/הדשא של השכן/שאיפה לעוד ועוד – ולמה אנחנו כאלה? טבע אנוש או שטיפת מח? כנראה גם וגם.... אין לנו יכולת להבחין בין רוצה לצריך, בין מותרות לחיוני... אנחנו צריכים להלחם בהמון "מוסכמות חברתיות" אשר מושרשות מאד עמוק, אשר שגויות לחלוטין או שלא רלבנטיות כבר לחיינו במיוחד בארץ, ובכל זאת קשה מאד לשנות אותן – לדוג' "חייבים לנסוע לחו"ל בפסח/בקיץ/בסוכות", "לכולם יש אופניים חשמליות אז איך לבן שלי לא יהיו", " אי אפשר ללכת לחתונה ולהביא פחות מ 800 ₪ מתנה", "אי אפשר לעשות מסיבת יומולדת לילד בלי מפעיל" וכו'.

4. חוסר הבנה שסדרי העולם השתנו בצד של ההכנסה – רוב הציבור עדיין לא הפנים שהיום (ובטח שלא בעתיד) אי-אפשר לבנות רק על משכורת. כ"א מאתנו צריך להפוך ל"יחידת רווח" ולחתור כל הזמן למציאת אפיקי הכנסה נוספים/אלטרנטיביים/עתידיים. ללמוד את הכלים שיש היום (אינטרנט, מחשב וכו') וליישם אותם, במקום לשקוע מול הטלוויזיה בהזדמנות הראשונה שיש. לא כל יום, אך לפחות פעם-פעמיים בשבוע. לצאת מאזור הנוחות גם בצד של ההכנסה. לא להכנע לעייפות, לעצלנות, לעומס, ליומיום.

איך יוצאים מזה?

1. מודעות לכל הנ"ל.

2. החלטה, הקדשת זמן, הבנה שיקח זמן לצאת מהמינוס, מדובר בתהליך.

3. יציאה מהאוטומט בכל מה שקשור לייצור הכנסה ולהתנהלות צרכנית וכלכלית. שינוי ב"תיכנות" שלנו, בהרגלים.

4. גיוס כל המשפחה לתהליך – גם ילדים קטנים!

5. התגייסות למאבקים ביוקר המחיה, להפעלת לחץ לשינוי מלמעלה. לא להיות פסיביים ולסמוך על האחרים שיעשו למעננו, ובטח שלא על הממשלה.

6. לנהל את המינוס – להבין שזו הלוואה (יקרה), להיות מודעים אליו.

7. לא לטפל בו ע"י לקיחת הלוואות נוספות בלבד!!!

bottom of page