האם נכון לתגמל ילדים על מטלות בבית?
top of page
  • whatsapp
  • מייל ורוד לבן
  • פייסבוק ורוד לבן
  • יוטיוב ורוד לבן
  • פינטרסט ורוד לבן
  • אינסטרגם ורוד לבן

האם נכון לתגמל ילדים על מטלות בבית?

עודכן: 10 ביוני


סוגיית התשלום לילדים עבור ביצוע מטלות בבית היא סוגיה שכיחה, שעולה כמעט בכל ייעוץ כלכלי להורים לילדים ומתבגרים. התשובה לשאלה "האם זה נכון"? ו"האם זה כדאי"? היא חד-משמעית, אך יש לתשובה סייג מפתיע.


האם נכון "לשלם" לילדים עבור ביצוע מטלות בבית ו/או הישגים לימודיים? התשובה היא לא גדול וחד-משמעי. ואני כותבת זאת בנחישות שכזו אחרי שבדקתי עניין זה משלוש נקודות מבט – של נער, של אמו של הנער, ושל יועצת כלכלית - ומשלושתן עלתה תשובה זהה (מודה שהאמא והיועצת היא אותה אחת, וזו כמובן אני). ואני בטוחה שאם הייתי בודקת גם מול יועצת הורות, היא הייתה מסכימה. אבל.... יש אבל: בעוד מספר פסקאות.


הורים לא מקבלים תשלום על מטלות יומיומיות


הסיבה המרכזית לכך שנוהג שכזה הינו פסול היא פשוטה: הילדים חיים בבית והינם חלק מהמשפחה בדיוק כמונו, וכמו שלנו - ההורים - אף אחד לא משלם על ביצוע מטלות יומיומיות, מדוע שנשלם לילדים? לא על זריקת זבל, לא על סידור חדרם, לא על הורדת הכלב לטיול, לא על פריקת המדיח, לא על פיזור הכביסה בארונות ואפילו לא על עזרה גדולה יותר בבית, ככל שהם גדלים (כולל שטיפת רכב או שמירה על אחים צעירים בערב). העזרה בבית חייבת להגיע ממקום של נתינה ושל לקיחת חלק בחיי המשפחה.


סיבה נוספת היא ששימוש בכלי של תשלום על מטלות יומיומיות, מלמד את הילדים לפתור מכשולים בדרך שאינה עמוקה ואמיתית, אלא רדודה וזמנית.


בנוסף, הורים מוציאים גם ככה המון כסף על גידול הילדים (מזון, בגדים, לימודים, בילויים וכו'), אז למה להוסיף עוד הוצאה, מיותרת לחלוטין? וזה לא קשור כלל ליכולת הכלכלית של ההורים.


בארה"ב יש דווקא נטייה הפוכה. בסקר שבוצע באתר debate.org בדיוק בסוגיה זו, 55% מהעונים אמרו שלא נכון לתגמל ילדים על ביצוע מטלות בבית – אחוז נמוך ממה שהייתי מצפה. במחשבה שנייה, תוצאה זו אינה מפתיעה, בהתחשב שמדובר בארץ שהיא מעוז הצריכה הבלתי נגמרת.


תגמול על ביצוע משימות יוצאות דופן


עכשיו מגיע ה- אבל! אני מאמינה גדולה בחינוך כלכלי ויזמות מגיל צעיר, כהכשרה נכונה לעתידם של הילדים כמבוגרים. בכדי ללמד ולעודד את אלו, חובה להשתמש בכלי עצמו – כסף. לכן, המלצתי היא לתת לילדים דמי כיס מגיל צעיר וללא התניות. וגם – לתגמל אותם כספית על ביצוע משימות יוצאות דופן אשר יש להם כבר יכולת פיזית או קוגניטיבית לעשות, כאלו שבמילא היינו משלמים למישהו חיצוני שיבצען (והדגש הוא על משימות יוצאות דופן – ולא שוטפות כגון תשלום למנקה עבור נקיון הבית). כמובן שמנעד האפשרויות עולה עם גילם של הילדים ועם פיתוח היכולות שלהם, ובמיוחד בגילאי ההתבגרות, והכוונה אינה לשלם להם סכום השווה לסכום שאיש מקצוע חיצוני היה גובה אלא סכום סימלי. להלן מספר דוגמאות: הפעלת יום הולדת של אח/ות צעיר/ה, הכנת אלבום תמונות דיגיטלי, עריכת סרטונים, סריקת מסמכים או תמונות ישנות. עולם הדיגיטל בו הילדים מבינים יותר מאתנו (ומהירים יותר) טומן בחובו אפשרויות רבות ל"תעסוקה מתגמלת" עבור ילדינו – ולא רק מאתנו (ספרו לשכנים ולחברים ואולי גם הם ישלמו לילדיכם בתמורה לשירותיהם).

המתבגר שלי חידד ואמר לי שהוא היה מצפה לתשלום (קטן) רק עבור משימות קבועות בעסק שלי או בגין מטלה מזדמנת אבל רק כזו שגוזלת הרבה מזמנו - כי "אמא, בגילי, הזמן הפנוי שלי חשוב לי אפילו יותר מכסף".




גרסה של טור זה התפרסמה בלאומי דיגיטל בלוג (בלוג שהורד מהרשת לכן מפרסמת את הטור המלא שלי כאן)

האם נכון לתגמל ילדים על עזרה בבית? דבי קצב


פוסטים קשורים

הצג הכול

דמי כיס לילדים: המדריך המלא

דמי הכיס הם השיעור הראשון והבסיסי ביותר של ניהול תקציב עצמאי. הוא ילמד את הילדים שלכם שהכסף לא צומח על העצים ויחנך אותם לאחריות ומשמעת...

bottom of page