2 דקות

הימנעות ועשייה בכלכלת המשפחה

פוסט זה פורסם במקומון "נקודה" ב 7.8.13:

בכדי לבצע תהליך של התייעלות כלכלית משפחתית, צריך קודם כל להחליט להיכנס לתהליך שכזה, וזו לכשעצמה הינה החלטה לא פשוטה. נניח שקבלתם החלטה והתחלתם תהליך. ברכותיי! עכשיו, כדי שהתהליך יעבוד ויצליח, כמו בכל תהליך אחר של שיפור, יש צורך בביצוע שינויים רבים, קטנים וגדולים. ניתן לסווג אותם לשני סוגים:

הימנעות – אם מטרת ההתייעלות היא צמצום פער שלילי בין הוצאות להכנסות, אזי אחד השינויים הגדולים שיש לעשות הוא שינוי בדפוסי צריכה והימנעות מרכישות מיותרות ולא חכמות. במילים אחרות – לא לקנות. בדיוק כמו בגמילה מעישון בה הדבר העיקרי שיש לעשות הוא לא לעשן, או בירידה במשקל, אותה ניתן להשיג גם רק על ידי אכילה פחותה.

עשייה – על מנת לקדם כל מטרה שהיא הקשורה להתייעלות כלכלית, נדרשת עשייה. אם זה בירורים ומשא ומתן מול ספקים, בנקים, סוכני וחברות ביטוח, ואם זה ניהול תקציב שוטף: הכנת תקציב ומעקב שבועי וחודשי. בדיוק כמו בתהליך של כניסה או חזרה לכושר גופני, שבו הדרך היחידה להשיג את המטרה היא רק באמצעות עשייה פעילה (אימונים).

"הימנעות" ו"עשייה" הם שני דברים מנוגדים, אך מה שיש להם במשותף הוא שכל אחד בפני עצמו הינו קשה מאד ליישום. התייעלות כלכלית מוצלחת נשענת על שני אלו, כאמור. וזו בדיוק הסיבה שהתייעלות כלכלית הינה תהליך שקשה מאד לביצוע בכלל ובמיוחד לבד, ללא עזרה חיצונית. עזרה שכזו עוזרת מאד בתהליכים אלו כי במהלך הפגישות עם היועץ עולים ופותחים נושאים שאנשים בדרך כלל לא מדברים עליהם עם חברים או אפילו עם משפחה כי הם נחשבים טאבו או שפשוט מתביישים בהם: המשכורת, התמכרויות, בזבוזים, טעויות שנעשו, גישות מוטעות לניהול כסף וכו'. ואחרי שנושאים אלו "יוצאים מהארון", הרבה יותר קל ליישם את שינוי ההימנעות ההכרחיים ולקבל את המוטיבציה הדרושה כדי לעשות את הפעולות הרבות הדרושות על מנת ליישם את ההחלטות. אם העלות של יעוץ חיצוני אישי מרתיעה משימוש בו, אז חשוב שתדעו כי היום קיימת אלטרנטיבה זולה בהרבה, שעדיין מעניקה הרבה מן היתרונות של יעוץ מקצועי – מפגשים קבוצתיים לניהול כלכלת המשפחה. הפורמט הזה נהנה מהיתרון הנוסף של דינמיקה ותמיכה קבוצתית וכמובן למידה מניסיונם של אחרים.

נקודה 31.7.13

#ניהולכלכלי #שרוןחדשנקודה #יישום