2 דקות

עבדים או שולטים?

עודכן ב: 28 אוג 2019

פוסט זה פורסם במקומון "שרון חדש" ב 20.4.2012 :

הפעם על המשמעות של "מעבדות לחירות" בעולם של כלכלת המשפחה. חוסר ידע בנושאים כלכליים או תפיסה עצמית של "אני יודע הכל, אני לא צריך עזרה" (כשבפועל זה ממש לא כך!) ולכן לא פונים ליעוץ, מובילים גם את האנשים החכמים ביותר לעשיית טעויות ההופכות אותם לסוג של עבדים. מי שמזהה אותן, עוצר ומשנה התנהלות, עושה כברת דרך בתהליך הפיכתו מעבד לאחד ששולט בכסף שלו ובכך מתחיל להשיג חירות כלכלית.
 
להלן כמה טעויות קלאסיות:

1. זוגות צעירים הקונים דירה ראשונה גדולה ויקרה מדי, מבלי להסתכל קדימה ומבלי הבנה של ההוצאות הגבוהות (והירידה בהכנסות) הנלוות להולדת כל ילד. ואז מתחילים להסתבך עם הלוואות וחובות.

2. זוגות רבים מוכרים דירה בעקבות גירושין או עזיבה לחו"ל כי מרגישים שלא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא. לאחר החזרה לארץ או נישואים שניים, קשה עוד יותר לקנות ואז מבינים שעם קצת מאמץ והכוונה היו יכולים בשעתו להחזיק בנכס.

3. אנשים שלא מצטרפים לביטוח בריאות פרטי כשהם צעירים ובריאים ויכולים להרשות זאת לעצמם, מגלים שכשהם מחליטים בהמשך לרכוש פוליסה כזו וכבר צברו היסטוריה רפואית, שחברות הביטוח מחריגות את המצב הקיים או דורשות פרמיה גבוהה מאד על מנת לבטל את ההחרגה.

4. בחסות דחיינות הקשורה להתעסקות עם ניירת, אנו מאבדים הזדמנויות רבות. דוגמא - האפשרות להצטרף לרבדים נוספים בביטוחים רפואיים קולקטיביים ללא הצהרת בריאות (כלומר ללא החרגות), הטבה שבדרך כלל ניתנת לתקופה קצרה מאד.

5. בקרב לקוחותיי נטולי הילדים, אני מוצאת פוליסות ביטוח מנהלים או קרן פנסיה הכוללות כיסוי גבוה ומיותר למקרה מוות, הבא על חשבון כיסוי גדול יותר לקצבת הפנסיה.

6. רבים וטובים מתפתים ופודים את הפיצויים בעת עזיבת עבודה. הרוב לא מבינים שמשיכת הכספים הללו פוגעת בצבירה שלהם לפנסיה או שמצדיקים זאת בכך ש"אני חייב את הכסף הזה עכשיו, יש עוד מלא זמן עד שאצא לפנסיה".

7.ביטוחים כפולים ומיותרים כגון ביטוחי אובדן כושר עבודה כפולים, אשר לפי חוק, בקרות מקרה ניתן לקבל מכל המקורות יחדיו (חברות ביטוח וביטוח לאומי) רק עד 75% מהשכר. מדובר במאות שקלים הנזרקים לטמיון כל חודש!

8.הפסדים של אלפי שקלים בחסכונות בגלל חוסר חשק או הבנה שניתן לסגור את הכספים לתקופה נוספת בריבית טובה בתום תקופת החסכון הראשונה. קורה במיוחד ביחס לכספים הנחסכים עבור ילדים או נכדים להורים גרושים.

שרון חדש 20.4.12

#ניהולכלכלי #כלכלתמשפחה #שרוןחדשנקודה #טעויות #חגים