4 דקות

איך לבחור חוגים לילדים? 10 דברים שצריך לקחת בחשבון

עודכן ב: 21 דצמ 2020

אחרי חול המועד סוכות מתחילה שנת הלימודים באמת. יחד איתה, נכנסים לרצף למידה ועשייה במסגרות הנוספות בהן משתתפים ילדינו – החוגים. מי שלא החליט עד כה באילו חוגים ישתתפו ילדיו, עכשיו זה הזמן. לפני שבוחרים להם חוגים, אנחנו ההורים צריכים להתחשב גם בגורמים נוספים, ובהם – ההיבטים הכלכליים. להלן טיפים שיכולים לחסוך לכם הרבה כסף.

חוגים, כסעיף בתקציב המשפחתי שלנו, נכנסים באופן טבעי לתוך קטגוריית ההוצאות הנקראת "חינוך", ולפיכך החשיבות שלהם נתפסת כגבוהה. באותה קטגוריה נמצאים סעיפים נוספים, אשר חלקם אף מתחרים בחוגים מבחינת הקדשת זמן ומשאבים: שיעורים פרטיים, שיעורי העשרה בתשלום במסגרת שעות הלימודים, צהרון, תנועת נוער, טיפולים פסיכולוגיים/חברתיים/ריגשיים/אימוניים למיניהם. בחנו את אלו לפני שאתם ניגשים בכלל לנושא החוגים הנוספים. אם החלטתם להתקדם עם נושא זה ואתם יודעים איזה סכום מתוך התקציב אתם יכולים להקדיש לטובת חוגים, תתמודדו עכשיו עם החלטה לא פשוטה: בחירת החוגים לכל ילד – כמה ואיזה.
 

 
זוהי החלטה קשה בעיקר כי מגוון החוגים הקיים היום רחב להדהים וכך גם מספר המקומות בהן ניתן לקיים אותם (לפחות בערים הבינוניות ומעלה). ההחלטה הסופית חייבת להיות מושתתת על שקלול של כמה גורמים: גיל הילד, רצונותיו, חוזקותיו (ולפעמים דווקא על חולשותיו), לוח הזמנים שלו, שלכם ושל ילדים אחרים במשפחה, מיקום החוגים ועלויות.
 

בפוסט זו אתמקד בעיקר בהיבט הכלכלי, אך כאשר אתם מתקרבים להחלטה הסופית, חשוב לשים לב קודם כל לשני היבטים בסיסיים:

צוות המדריכים וההנהלה – שאלו כמה שיותר שאלות לגבי המרכז ולגבי המדריכים עצמם - וותק המדריכים בתחומם, הסמכתם, הגישה שלהם לילדים - ומעבר לתשובות עצמן, שימו לב לנכונות לענות לשאלות שלכם, לפעמים היא מעידה יותר מכל תשובה מילולית.

תנאים פיזיים ובטיחות – בדקו את התנאים במקום בו מתקיים החוג, כולל רמת הנקיון: האם יש שירותים וברזיות, מקום המתנה נח להורים ולאחים קטנים, האם ההורים מורשים להיות נוכחים בשיעור או לא (עדיף שלא...), האם דואגים לחימום בחורף ומזגן בקיץ, וחשוב ביותר – בררו ובדקו בעצמכם במידת האפשר את בטיחות המתקנים.

היבטים כלכליים

קיימת שונות רבה במחירים לחוגים בין אזורים שונים בארץ. באזור המרכז, למשל, העלויות מתחילות בכ-120 שקל לחודש לחוג בן חצי שעה המתקיים פעם בשבוע, ומכאן המחיר רק עולה. עבור משפחה ממוצעת עם שני ילדים בגילאי בית ספר יסודי אשר משתתפים בשני חוגים כל אחד, ההוצאה על חוגים יכולה בקלות להגיע ליותר מ-700 שקל בחודש. לכן, חשוב מאוד להבין על מה אתם משלמים ולבדוק כיצד ניתן לחסוך בעלויות, ולשם כך גיבשתי רשימה של עשרה גורמים שכדאי לזכור כאשר אתם עומדים בפני בחירת החוגים:

1. מיקום גאוגרפי. השתדלו לבחור חוג המתקיים במקום אשר קרוב אל ביתכם. מדובר בחסכון גם בדלק וגם בזמן ואולי אפילו תוכלו להגיע אליו ברגל.

2. שיעורי נסיון. עדיף לבחור חוג המאפשר לפחות שיעור נסיון אחד בחינם או אפילו שניים, במיוחד עבור הילדים הצעירים יותר.

3. הנחות. מרכזי החוגים השונים מציעים הנחות שנקבעות לפי פרמטרים שונים: הנחות על הרשמה מוקדמת (במהלך ספטמבר – מאוחר מדי לכך עכשיו...), ליותר מילד אחד מאותה משפחה וליותר מחוג אחד לילד. ייתכנו גם הנחות או הטבות בזכות מבצעי "חבר מביא חבר", לחד-הוריים, הנחה על תשלום במזומן או במספר תשלומים קטן וכו'. בררו אלו מרכזים יעניקו לכם את ההנחה שהכי תשתלם לכם.

4. תשלום. ודאו כי ישנן מספר אפשרויות תשלום (צ'ק, מזומן וכרטיס אשראי), וכי ניתן לשלם במספר תשלומים. מקובל שהתשלום הינו מראש לכל השנה אך נגבה ב-10 תשלומים חודשיים. ישנם מקומות בהם התשלום נגבה ב"תשלומים" באשראי, כאשר המשמעות היא שכלל הסכום לכל השנה תופס ממסגרת האשראי, בעוד מקומות אחרים גובים כ"הוראת קבע" ובמקרה זה אין משמעות לסך הסכום השנתי. אם תפיסת מסגרת האשראי מדאיגה אתכם, תבקשו לשלם בצ'ק.

5. ביטול הרשמה ואפשרות להחליף בין חוגים. בררו היטב לגבי מדיניות ביטול או החלפה בין חוגים במהלך השנה. המדיניות המקובלת היא לאפשר ביטולים בהודעה של חודש מראש, וזאת רק עד חודש אפריל (כלומר ביטול לאחר אפריל לא מזכה בהחזר כספי). יש לארגן את העזיבה בצורה מסודרת, במשרד של מרכז החוגים כולל מילוי טופס ביטול, ולא בטלפון או מייל ובוודאי שלא בהודעת טקסט.

6. ביטוח. בררו היטב לגבי הביטוחים הקיימים במרכז החוגים. האם הם מסתמכים רק על הביטוח של משרד החינוך או שמא מתגברים אותו באמצעות ביטוח תאונות אישיות מורחב? נהוג לגבות עד 100 ₪ לילד לשנה עבור ביטוח מסוג זה (אלא אם מדובר בחוג אקסטרים עליו הביטוח גבוה יותר), והוא חייב להיות שמי ולפי תעודת זהות. בקשו לראות את הפוליסה על מנת שתבינו על אלו כיסויים אתם משלמים, ובאיזו חברה הביטוח. מנסיוני כמעט אף הורה לא שואל את השאלות הללו, וחבל. אם אתם כבר משלמים – לפחות תדעו לאן הולך הכסף. אך תאמינו בצורה עיוורת. בנוסף, שאלו האם למרכז יש ביטוח צד ג' ולמפעיל יש אחריות מקצועית? אל תסתפקו בתשובה של "כן", אלא בררו לכל הפחות באיזו חברה.

7. ציוד, תלבושת ואירועים. התעניינו האם מחיר החוג כולל "צ'ופרים" או שמא יהיו עלויות נוספות בהמשך ואם כן בקשו לדעת מהן. לדוגמא, ישנם חוגי כדור המעניקים תלבושת, תיק וכדור לכל מצטרף, כמו גם כרטיסים לאירועי ספורט מספר פעמים בשנה. ייתכן ואלו מעלים במקצת את המחיר החודשי, אך עשו את החישוב וייתכן שתחליטו שעבורכם זוהי אפשרות עדיפה על לשלם עבור כל דבר בנפרד אחר כך.

8. לו"ז חופשות וחגים. בקשו כבר בהרשמה לקבל לו"ז מסודר. ישנם מרכזי חוגים הפועלים כרגיל גם במהלך ימי חול המועד ומקיימים חוגים אפילו בערבי ימי זיכרון. חשוב שתבדקו שבאיזון הכללי על פני כל השנה החוג של ילדיכם מתקיים בממוצע כארבע פעמים בחודש.

9. שיעורי השלמה. בררו מהן האפשרויות שעומדות בפניכם במידה והילד מפסיד חוג בגלל מחלה או נסיעה. האם ניתן להשלים בחוג מקביל ביום אחר? מאידך, האם המדריך מקיים שיעורי השלמה במידה והשיעור מתבטל עקב סיבות הקשורות בו?

10. קייטנות. מניסיוני, כדאי לבחור חוג המתקיים מרכז חוגים המקיים גם קייטנות בחופשות, כך שלילדים תהיה קליטה נוחה ומהירה בקייטנה, שכן הם כבר מכירים את המקום מהחוגים בהם הם משתתפים במהלך השנה.

חוגים הינם תחום הנתון הרבה יותר לשליטתנו מאשר תכנית הלימודים של מערכת החינוך, והם דרך חוויתית וכיפית להעשיר את חייהם ועתידם של ילדינו. זה גם בסדר גמור לוותר על חוגים בשנה מסוימת. לפעמים הילדים זקוקים לקצת מנוחה משלל הפעילויות הרבות שלהם.

אתר FEEX נסגר לכן הבאתי כאן את המאמר המלא

#חוגים #ילדיםוכסף #FEEX